Att vilja sälja bilar med hjälp av en studie som visar att män är empatistörda as verkar ju märkligt.
män är as Jaha, Volvo har gjort en undersökning som visar att män är '' genetiskt styrda'' att föredra bilar för bebisar. Genetiskt ja. Låter trovärdigt. Låter jävligt okunnigt snarare. Och studien? Den talar liksom inte för männen. – Den här undersökningen bekräftar det vi alltid misstänkt: Vacker design kan väcka starka känslor, säger Volvos designchef Thomas Ingenlath. Nåja, den bekräftar väl snarare att den manliga könsnormen samt den livslånga hjärntvätten av våra pojkar inte bara är stark utan rentav skadlig.
Jag tror inte vi behöver reklam för ersättning

Jag tror jag är rätt så ensam om den här åsikten men, nej jag ser inga problem med att reklam för modersmjölksersättning inte förekommer. Ett förbud är snarare positiv (om än ganska onödig eftersom att ingen reklam har förekommit hittills ÄNDÅ) och jag önskar snarare att förbudet kunde sprida sig till fler områden men det lär ju inte hända. (Tänk att slippa produktplacering nerkörda i halsarna vart vi än vänder)

För reklam är tamejfan Satans kontaktannons. Det kommer verkligen inget gott ur det för det drivs ENBART av ekonomiska intressen, låt oss inte glömma detta. Och saker som drivs av ekonomiska intressen brukar ofta anta en ganska oetisk form till slut. Vad händer när företagen ska övertyga nyblivna morsor om att deras produkt är bäst? Hur kommer budskapet framföras? Vad kommer det ha för konsekvenser? Kommer nya normer och krav skapas? Amningsnormen är ganska komplicerad som den redan är. Man ska amma (annars är man ''egoist'' eller dålig mamma), men bara på rätt sätt, under en begränsad tid och absolut aldrig aldrig offentligt.

Målet måste väl ändå vara att öka acceptansen för mammor som väljer bort amningen, inte öka kraven på de som vill amma. Jag kan ha fel men jag tror tyvärr att man genom att marknadsföra ersättning och flaska kan bidra till det senare.

Förstå mig rätt, visst är jag amningspositiv men jag bryr mig väldigt lite om hur andra gör. Föräldraskapet står och faller inte med sättet man utfodrar sina bebisar på, det är vi väl alla ganska överens om tror jag. Men just amning vs ersättning är en het potatis och orsaken till mycket ångest, skuldbeläggande och orimliga krav. Jag tror okunskap är den största boven, oavsett om man väljer att amma eller ge flaska. Okunskap kring amning som får många kvinnor att inte våga, ge upp eller kanske t.o.m genomlida något de egentligen inte borde eller behöver. Sjukvården är tyvärr inte mycket bättre på den fronten och ger ofta råd och tips som snarare sabbar amningen än främjar den.

Det behövs mer kunskap om amning och mer förebyggande verksamhet och föräldrautbildning INNAN bebisen kommer så att de som vill amma får det att funka ordentligt och utan råd om att ''ge tillägg'' vid minsta lilla.

Men också detsamma gällande flaskmatning. Okunskapen är stor kring alternativet för de nyblivna föräldrarna; hur gör man om man inte vill? Får man välja bort amningen? Är det farligt? Vad ska man tänka på? Är jag en dålig mamma nu? Hur påverkas anknytningen? Hur funkar anknytningen? osv. Idag måste föräldrar själva söka information om flaskmatning pga tydliga och uppenbara brister inom mödravården.

Men istället för att prångla ut mer oetisk jävla reklam för produkter företag till varje pris vill få oss tro att vi behöver så skulle jag vilja se en reform i sjukvården istället. Varje MVC och BVC borde redan vid inskrivningen ha ett obligatoriskt samtal med föräldrarna: hur vill ni göra? Vill ni amma? Inte? Och sen går man vidare därifrån, ger råd och stöd kring det. Och framförallt ordentligt med information. På förlossningen ska personalen informeras om varje förälders individuella val och ta objektiva beslut utifrån det. Utan krusiduller och skuldbeläggande överhuvudtaget. Utan att påpeka att det ena är ''bättre'' (underförstått; du vill inte dina barns bästa) eller ''sämre''. (Det går utmärkt att tala om fördelar med det ena eller andra om föräldern ber om det dock.)

Så tänker jag iallafall. Hur tänker ni?

amma