Vad är cultural appropriation?
Många av er undrar lite om CA, vad det betyder och innebär. CA är alltså en förkortning av "Cultural Appropriation", på svenska: Kulturell appropriering som kortfattat innebär att en person som tillhör en kultur av hög status tillskanskar sig dvs roffar åt sig någonting från en kultur av lägre status.
 
Detta är ett viktigt politiskt och framförallt antirasistiskt begrepp som synliggör en del av det förtryck som normaliserats och som behöver tas på allvar. Jag tycker inte det är ok att förlöjliga debatten eller förminska detta även om jag också förstår att man är trött på den nivå som vi ofta hamnar i. 
 
Men jag fattar tröttman. Vi har tusentals företag som tjänar miljarders miljarder på att exploatera fattiga länders kulturer och utarma deras resurser, vi har berömda modehus och kändisar som helt fräckt stjäl exempelvis svarta och bruna människors hårda arbeten, idéer, arv, kultur och gör det till sitt eget. Sånt som kanske urspungspersonerna fått skit och rasism för medan kändisen får cred och beröm. Ni vet, alla ser ju ner på kvinnor med slöja men skulle Madonna börja rocka en (eller annan random vit kändis) så skulle det kallas edgy och cool och hon skulle starta en trend.
 
Just det där, vita människor gör bruna och svarta människors kulturer till trender och ja där ingår inredning. Vi har IKEA som drar till afghanistan och köper in tyger billigt för att sen kränga det dyrt i sverige som del av en modetrend. Vi har Indiska som kopierar gamla indiska föremål och ... ja ni hajjar. Jag behöver inte räkna upp tusen saker. 
 
Sen så kan man ju tycka vad man vill, man kanske inte alls håller med även om man fått kunskap eller så håller man med lite men inte hela vägen, kanske tycker man att den vardagliga debatten på nätet där begreppet appliceras på enstaka individer som har bindi i pannan och en drömfångare i hemmet känns löjlig i jämförelse. Som sagt, vi har stora multimiljardföretag och så gafflar man om folks gardiner? Och där tycker jag också att debatten tappar fokus, som så mycket annat gör när det gör identitetspolitik av det.
 
Men det är samtidigt svårt att veta VAR gränsen går, var den sätts och när. Är det CA med buddhastatyer, persiska mattor, med smycken, med dreads? Eller med tatueringar och piercingar? Är det ok att laga eritreansk mat hemma? Öppna sushibar om du är västerlänning?
 
Jag vet inte ärligt talat. Och där är väl ödmjukhet och respekt inför något vi kanske inte har alla svar kring och framförallt saknar kunskap nåt att överväga. 
 
Hur tänker ni?
 
Tycker ni ska läsa mer i det här gamla inlägget skrivet av vardagsrasismen:
Eva

Jag är inte säker på att jag fattar. Att köpa en matta i Marrakech (vilket jag gjort) är inte CA, men att köpa en kopia på Ikea är CA för då skär storföretaget emellan? Men då kan vi ju inte handla alls på Ikea, fine, men är det verkligen CA? Känns också konstigt att jag gör mer rätt bara för att jag tillskillnad från många andra kan åka till Marrakech (klassperspektiv, miljöförstöring osv). Jag förstår inte.

Svar: Jag har faktiskt inga svar
ladydahmer.nu

Tycker jag i alla fall

Får en som är vit uttala sig i frågan? Nej säger en del, ja säger en annan.
Så här kommer tankar från en vit "priviligerad" kvinna, är du lättkränkt och tycker att det ej är ok att jag uttalar mig, läs inte:
Tycker att det är så otroligt tröttsamt med hela debatten, alltid är det någon som tar illa vid sig, eller så tar någon illa vid sig å någon annans vägar. Varför är alla så otroligt känsliga? Det känns som att ingen över huvud taget lyssnar på vad folk säger längre, som att alla är helt oförmögna att ta in ett helt budskap, istället letar man efter saker som inte är "PK" för att påpeka. Eller istället för att diskutera och debattera hittar man på de mest befängda ursäkter och förolämpningar i stil med "ok men du stavade fel här och därför är du dum i huvudet och därför inte värd ett riktigt svar"
Eller varför inte "ah men du är ju inte utbildad och här är en massa länkar som jag hittat och blablabla idiot"

Tillbaka till CA. Ska folk som inte är västerlänningar få ha dator och TV hemma? Ska de få ha målningar eller tryck på väggarna av typiska europeiska konstnärer i sina hem? Det är ju trots allt vår kultur.
Ibland kanske man bara vill ha på sig något eller dekorera sitt hem med saker man tycker är vackert. Människor tenderar att omge sig med sådant de gillar.
Jag skulle aldrig exempelvis sätta upp bilder på katolska helgon eller buddahstatyetter i mitt hem, däremot har jag hämtat hem inredning från utomlands som jag betalat för som ser typiskt "asiatiska" ut. Även om det kanske är rasistiskt att säga "afrikansk" eller "asiatiskt" så finns det ändå en viss stil på föremål från regioner i världsdelar man associerar med specifika stilar. Ska man få skit om man säger att "åh vilken fin indisk pryl" när det egentligen är en grej från Bangladesh eller sri lanka?
De flesta människor menar och vill inget illa alls över huvudtaget, men blir de då uppläxade som små barn som gjort något fel så kommer de knappast att ändra sig, allt handlar om att man undervisar och förklarar på ett pedagogiskt vis. Och alla kan inte tycka exakt likadant om allt. Så är det, och det får vi tolerera. Tolerans betyder inte att alla ska tycka på exakt samma sätt, tolerans betyder att vi accepterar varandras olikheter och lär oss leva sida vid sida trots att vi tycker olika.

wleaf

Tycker debatten hade kunnat vara så himla viktig och bra men den spårar alltid, alltid ur och hamnar på en nivå som ingen har nytta av. Minns att jag läste en debatt om huruvida det var CA att ha sin unge i bärsjal (var det här på din blogg kanske?). Jag menar wtf, kvinnor har väl burit sina ungar så i alla länder i tusentals år?? Och vilken kvinna skulle känna sig bestulen på sin kultur för att kvinnor i andra länder bär sina barn på samma sätt? Viktig fråga men fokus hamnar alltid fel... tycker ofta att debatterna förs av vita kvinnor som är mycket arga på andra vita kvinnor dessutom, vilket även det blir fel.

Somliga Förbannade Kvinnor

Jag tror det handlar mycket om att vita har svårt att förstå känslan av att se sin kultur exploateras och göras kommers av när kulturen det handlar om har setts ner på och föraktats ända tills vita gjorde den trendig. Och i vissa fall är den bara trendig så länge det är en vit som använder sig av den. När personen vars kultur det handlar om använder sig av samma "mode" så görs det narr av och talas nedlåtande om. Det är klart att det är fruktansvärt frustrerande och ger upphov till både ilska och sorg.
Minns när jag följde en amerikansk kvinna på IG som visade bilder på sitt hem från thanksgiving. På spiselkransen hade hon satt två figurer med fjäderskrud och skrev "Jag tar alltid fram mina små indianer på thanksgiving. Visst är de söta 😊?" Blev väldigt illa berörd och skrev att till jul sätter jag alltid upp mina små hamburgerätande cocacoladrickande amerikaner på spisen och säger till alla "Ja titta så söta de är, mina små amerikaner fniss fniss". Vet inte om det föll ner nån pollett, men det tycker jag var ett bra exempel på hur vita avhumaniserar människor från andra kulturer och behandlar deras kulturarv som gullig rekvisita. I det här fallet är det extra vidrigt tycker jag eftersom vita begick folkmord på USA:s ursprungsbefolkning.

Susanna

Jeg er virkelig en av dem som kjøper på meg innredning fra ulike kultuerer i utlandet. Bor nå i Iran og har kjøpt et vintage persisk teppe og en masse nydelig keramikk. Jeg plukker fra alle mulige kulturer i innredningen min og så lenge man kjøper orginal så ser jeg ikke noe problematisk med det. Der jeg kan forstå kritikken er når store multinasjonale selskaper kopierer tradisjonelle mønstre og masseproduserer og ikke gir en dritt tilbake til de som opprinnelig har funnet opp mønstret. Det er en vanskelig debatt, og kanskje også fine linjer hvor grensen går for hva som er hva. Ps. veldig kul at du er ny admin av innredningsgruppen Natasha, er allerede medlem:)

Emma

Hej!
Vill bara säga att det är väldigt jobbigt att läsa din blogg från mobil numera pga reklamfönster som poppar upp och lägger sig framför texten :(

Svar: Skrolla ner och andas en halv minut så försvinner den! Hatar den också!
ladydahmer.nu

Sonja

Har läst senaste inläggen och det är så absurt. Kan du känna nån gång att du "måste" skriva perfekt hela tiden, alltså hela tiden ta med alla aspekter av saker, alla vinklar, reda ut varenda begrepp, för att det inte ska komma nån och peka på nån liten brist i texten och skriva till dig/om dig som om du missförstått ALLT?

Hur gör du för att inte hamna i nån slags plågsam perfektionism som förstör dina texter snarare än förgyller dem?
Och hur hanterar du att hur du än skriver så kommer nån att vända det mot dig som att du är en ond människa/en människa som inte fattar nåt?

Ida

Tycker jag i alla fall: frågan är väl inte om folk som inte är västerlänningar får ha en dator utan om västerlänningar ö h t ska ha datorer och smart phones m tanke på att de tillverkas i fattiga länder med allt vad det innebär.

Frågan blir helt snedvriden om man centrerar den kring huruvida olika personer får bära eller inneha olika varor. För det är vad det är: varor. Varor som produceras av ett företag med vinstintresse.

Det är kapitalismen som är problemet, inte enskilda människors konsumtionsvanor. Att ö h t se det som progressivt att prata om CA är fan djupt deprimerade eftersom det för fokus från den verkliga frågan om utsugning av arbetskraft till en fråga om olika individer känner sig kränkta av en bindi??

Och nu när jag ändå är igång och orerar. TF??? Really?? Exakt VAD är det som folk menar att de har TF över. Alltså TF har man alltid över sina upplevelser, men inte givet analysen eller problembeskrivnibgen. Alltså GAAAAH

Ida

Jag bara försöker se detta ur perspektivet från dem som blev illa berörda över debatten och senare även att du gick in och köpte inredningsgruppen. Förenklat: diskussion om CA startar och spårar snabbt ur. Gruppen hotas läggas ner. Vit kvinna köper gruppen och uttalar sig i samma veva om att hon har mycket inredning från andra kulturer hemma och om någon nu blir sur över det så är det deras problem. Har jag fel? Det blev som att du köpte rätten till sista ordet, och sista ordet är att du säger emot de som har tf som tog illa upp. Hur ser du på den aspekten av det hela?

Obs, har sett att du nu lagt in en inbjudan till att fortsätta diskussionen och det tycker jag är jättebra. Frågan är om folk kommer orka/våga/känna sig manade när de fick en sån tilltryckning enligt ovan häromdagen.

Me

https://kurera.se/grabbar-vi-maste-hjalpas-at-att-tamja-var-inre-tjur/
Det här inlägget gav mig hopp

Ida1

Obs vi är två Ida här jag har postat första kommentaren. LD kan du inte lägga ut screen shorts fr diskussionen, så man kan se vad det eg handlar om? Om det känns ok såklart

Hmm

Som någon som har bott i flera världsdelar och är på ett rysligt humör och skulle kunna starta fajter med hela världen just nu, så avhåller jag mig från utveckla mina tankar om CA idag. Jag tycker så mycket av den diskussionen bygger på inskränkthet och egoism och då från dem som säger sig företräda de svagare och att hela tanken som började med ursprungsbefolkningen i Amerika helt har sedan dess detailat för att inte nämna hur historielöst hela tanken på utbyte av kulturella föremål och idéer det alltid funnits och att väst/vita inte då alltid har haft större makt mm än övriga världen.

Jd

Tror också att kritiken snarast handlar om kapitalism och exploatering av tredje världen än att kultur (kläder och inredning inräknat) på något sätt "borde" vara statisk. Vem tycker egentligen att man måste koppla vissa kulturella uttryck till en viss etnicitet? Den tanken blir ju närmast rasistisk. Ryser av tanken att typ bara svarta får handla på Just Africa och vita får hålla till godo med typ moraklocka och dalahäst. Människor möts och utbyter idéer och kultur, period.
Vissa av dessa har råd att köpa mer än andra eller sitter i en position att de s.a.s. "konsumerar" andras kultur (så har det alltid varit).
Sen tycker jag man absolut bör problematisera rådande system, världen är extremt orättvis, men då bör vi ha något att ersätta det med också för det är inte som att tredje världens arbetare kommer tacka oss för att vi gör dem arbetslösa heller.

Li - the one and only

Ida: Hade det varit bättre att gruppen lagts ned i stället efter urspårningen?

Sara

Jag tycker i alla fall inte att någon av exemplen du nämnde är CA. Inredning, tatueringar och mat liksom. Om madonna skulle klä sig i slöja skulle jag inte tycka att det var CA heller (är som sagt från Iran innan någon säger något om det).

Jag har väl lite svårt att sätta ord på varför men jag tänker ungefär såhär: kulturer är för det första inte skrivna i sten utan har i alla tider varit föränderliga. Eftersom att vi bland annat pratar om mat så kan vi väl ta det som exempel, även om det inte mitt bästa exempel: före 1700-talet fanns ingen potatis i sverige. Den hämtades hit från sydamerika, och nu är den grunden i all svensk husmanskost. Så, svensk kultur före 1700 = svält, och svensk kultur efter 1700 = fläsk och potatis. Föränderligt!
Någonstans känns det som att folk idag inte förstår att vi är en del av historien på samma sätt som människorna på 1700-talet, vår typ av samhälle kommer inte att vara för evigt utan även vi lever i en värld där kulturer förändras. Därför är det svårt att säga saker som att det här är MITT och det där är DITT. Det kanske är ditt nu, men för 70 år sen kanske det var min mormors?

Som du nämnde då med slöja på artisten madonna. Slöja är ju högst närvarande även i det västerländska kulturarvet. Det var roligt att du valde just madonna som exempel eftersom att den kristna Madonnan alltid avbildas med en slöja över håret. Sedan vet jag att slöjor idag framförallt förknippas med islam, men jag vill få fram att det inte alltid har varit så och att det inte alltid kommer att vara så. I mitt fall dessutom skulle jag inte säga att slöjan är en del av min kultur, den är snarare ett religiöst påfund och ett sätt att kontrollera kvinnan i ett patriarkalt samhälle. Vilket för oss in på min nästa punkt:

Vad är en kultur och hur exploaterar man en kultur? Är potatis verkligen kultur? Ris? Kryddor? Har man patent på en viss kombination av ingredienser för att man kom på den för tillräckligt länge sen? Ska andra nu inte få laga samma maträtt för att de då exploaterar/utnyttjar/profiterar? Kläder då? När blir kläder kultur? Det är bara i kalla länder vi behöver mössa och vantar, bestämmer vi då att folk i varma länder inte får äga en mössa? Liksom att man i varmare länder behöver svala, luftiga plagg, som den generella debatten är ganska överens om att männsikor i väst absolut inte får använda. Nej, man kanske inte ska klä sig i en annan kulturs högtidsdräkt för att sen sätta sig och fisa på tunnelbanan, men det är en fråga om vanligt hyfs med tanke på att vi inte skulle göra så med våra egna högtidsdräkter.
Religion då? Ska vi slopa religionsfriheten och införa något nytt som säger att man måste tillhöra samma religion som sina föräldrar, för om man tänker annorlunda så exploaterar man faktiskt någon annans kultur. Jaså, du vill konvertera till islam för att dess budskap tilltalar dig? Ja, du får inte bära slöja i alla fall, för du växte upp 100 mil för långt norrut!

Som ni märker så tycker jag att allting blir så dumt. Man kan inte prata om kultur på det här sättet, på individnivå.

Storföretag är en annan femma, dom kan vi prata om. Men då får vi väl börja någonstans i att de exploaterar allt och alla, arbetarklassen, kvinnor, andra kulturer. Då behövs en hel antikapitalistisk analys, inte bara ett konstaterande av att "eh formen på det där föremålet som ni tillverkade i en fabrik i ett land där kvinnorna hålls som slavar är CA!" Men igen med persiska mattor på ikea alltså, gå och köp en jävla matta! Det skadar inte mig på något sätt, över huvud taget. Min egna matta blir inte midre värd för att någon annan har en liknande. En matta är heller inte MIN KULTUR som någon kan stjäla ifrån mig. Det är bara en matta! Eller ska jag säga: nej nej nej, en riktig persisk matta kräver åratal av hårt barnarbete, så om inte ett iranskt barn har suttit och knutit den här mattan i er källare så är det faktiskt CA.

Minna

Vi har några saker från Indonesien på väggarna och jag har aldrig tänkt på det förrän vi skulle få besök av en indonesisk familj från förskolan. Det satte igång väldigt många tankar, fastän det som tur var åtminstone var uteslutet att sakerna kunde ha religiös innebörd för just den här familjen. Men att komma till en familj av en helt annan kultur som buntat ihop en Luciakrona, en midsommarkrans och hängt ett ryskt påskägg och ett grekiskt kors på skulle ju nog också kännas konstigt - och ibland blir det obehagligt, som när den äldre generationen genast börjar lovorda den "svenska filmen" (läs: nakenheten i ...) när man pratar om Sverige.

L

Tack Ida! Så på pricken.
Sedan är väl kultur per definition något som ingen äger och som utvecklas och sprids kontinuerligt. Har man mer rätt till ett plagg, ett mönster eller en frisyr bara för att man är född inom en viss folkgrupp? Jamen kul för mig då som är av tyskt ursprung, då blev det väl min uppgift att vårda och föra vidare det nazistiska kulturarvet? Tack, men nej tack till det.

Lil

Ida: Natascha är ju grek och har ett kulturarv, tycker det är lite förenklat att bara skriva "vit kvinna köper gruppen". Hon försökte ju dessutom inte köpa sig in, det är ju något mobbarna hävdar bara. Hon gav pengar för att hon tyckte att den kvinna som tagit hand om gruppen tidigare lagt ner väldigt mycket tid och arbete och förtjänar det.

Lil

Förstår inte riktigt hur man ska tänka här faktiskt. Min kille var nyligen i Santa Fe i USA, det finns väldigt många native americans i området. Av dem köpte han en del saker till vårt hem samt ett jättefint smycke man kan ha i håret. Är det också fel då trots att han köpte det av folket själva? Har även en vän med en fru från Kina, han har köpt väldigt mycket i Kina som han fraktat hem till Sverige, är det okej då för att hans fru är Kines? Om de skiljer sig, är det fel att han har kvar det då? Är det fel om han ger saker till en vän för att ha hemma hos denne? Känner mig helt förvirrad över den här diskussionen....

anna1

@Sara: så jäkla bra skrivet! 👍👍👍
Och på tal om moraklockan, den må ha tillverkats i Sverige i århundranden, men pendeln dateras faktiskt tillbaka till Galileo och den första prototypen av golvur gjordes av en holländare. Så ut med moraklockorna också, gott folk, för även den är en ripoff från andra kulturer!

elisabeth

@Sara
Klockrent, smart, tydligt och tankeväckande.

Maria

Jag måste säga att det känns skönt att jag inte rör mig så mycket i kretsar där ca är ett hett tema. Jag skulle göra ”fel” hela tiden. Enligt min förståelse är ca om jag tar något symboliskt från en kultur utan att erkänna dess kulturella ursprung och bara gör det till något ytligt. Som den indiska bindin som har en djup kulturell och religiös betydelse och som i min ungdomstid skickades med i klistermärkesform i varannan Frida-tidning. Samma sak med vissa mönster som symboliserar något osv. Men annars är det faktiskt så att så många kulturer har saker (andra saker än vi) bara för att de är fina. En persisk matta och dess mönster betyder oftast inte mer för en persisk familj än att det är en matta som de tycker är fin. Sålänge det inte är en bönematta eller liknande så kör på, möbelgigant, tillverka! Jag förstår att cornrows är en symbol för afroamerikaner, så som vit håller jag mig ifrån att göra dem. Å andra sidan verkar det som om en del helt plötsligt pekar ut alla sorters flätor som ca. Jag var precis i Uzbekistan där skolflickor har en viss sorts flätor som liknar cornrows, gammal tradition, är det ca ifrån deras sida?knappast. Som Sara sa i sin kommentar ovanför, är det ca när någon kristen visar sig i slöja, diskutabelt. Om det är en slöja draperad på ett symboliskt muslimskt sätt ja, är det en lös slöja troligen inte. Slöjan må vara utdöd i kristna Sverige men det är inte länge den har varit det. Min mormor gick aldrig i kyrkan utan att täcka håret, inom kristendomen är den ytterst levande inom den ortodoxa läran där man antingen använder ett huckle eller - tada? en löst draperad slöja när man går in i kyrkan. Och vad betyder det om personen ifråga bär den som en protest eller som en manifestation, eller för att visa stöd?

Är det ca när en vit västerlänning öppnar en soul food-restaurang efter att ha besökt sydstaterna, nej! Det är bara mat. Däremot har hen säkert inte riktigt feeling för maten och det kanske smakar kasst men det är ju en femma.

Jag har problem med buddhan som står i var och varannat hem pga symboliken som bara mals ner, som kristen blir jag också lite störd av t-shirts med kors. Men samtidigt medan jag ojar mig över det så dricker jag japanskt te, något med stor kulturell bakgrund, ceremonier och ritualer, och jag har det i påse och häller på vatten från vattenkokaren... Det gäller helt enkelt att vara ödmjuk åt alla håll.

Rörigt inlägg, sorry.

Kaifoskaifos

Du har en bild på dig själv som anspelar på buddhism?

Svar: Vilken bild tänker du på då? Bilden här uppe på bloggen? Den anspelar på katolicismen och den heliga madonnan. Googla holy mary!
ladydahmer.nu

A

En tanke om detta med att vita pratar om afrika eller asien som om det vore länder med en homogen kultur. Vita klumpar ihop andra vita också på samma sätt. Speciellt amerikaner är duktiga på att prata om europa som om det vore ett land med en kultur. Som att italienare är likadana och har samma kultur som nord-finnar ungefär. Vi gör samma sak tillbaka och snackar "amerikansk kultur" trots att det är ett jätteland med många olika etniciteter och med stater som fungerar
som mini-länder med egna lagar och seder. Så just den biten handlar inte bara om vita som klumpar ihop svarta och bruna. Vi klumpar ihop folk till höger och vänster och blir även ihop klumpade själva. "Scandinavia... is that a country or...?"

Katarina

Jag tycker att CA är trams. Givetvis är det alltid fult att profitera på andras idéer och arbete, men att nån skulle ha allmänt patent på kultur är för mig en exkluderande tanke. Världen utan kulturutbyte vore så fattig, går det ens att föreställa sig? Tänker på Whitney Houston som blev utbuad när hon vann pris i början av sin karriär eftersom musiken hon gjorde var ”för vit”. Hemskt att begränsa människor på det viset. Var gärna respektfull och läs gärna på, men rent allmänt så får du inreda hur du vill, ha på dig vad du vill och äta vad du vill för mig.

Svar: Kulturutbyte är ju en sak, CA nåt annat.
ladydahmer.nu

Katarina

Jag upplever isåfall att många är upprörda över kulturutbyte, men påstår att de är upprörda över CA.

Djävulsadvokaten

En som jag brukar kolla på på YT förklarade CA på det här sättet:
Om det är en kultur som historiskt blivit exploaterad av kolonialismen, som sen anammar aspekter av den rådande dominanta kulturen för att lättare navigera inom den, så är det rätt okej. Om det däremot är en kultur som varit kolonial och som har exploaterat andra kulturer historiskt, som anammar aspekter av andra kulturer utan att ha särskilt mycket insikt i dem förutom att man tycker det är lite häftigt och spännande, det är vad man ofta brukar kalla CA, och det är ett problem. Framför allt på grund av att man ofta bara tar vissa aspekter av kulturen utan att ta hänsyn till den kulturella och/eller spirituella innebörden. Det är åtminstone som jag har förstått det hela. Och ja, jag tycker också att det lätt blir lite fånigt, åtminstone när man pratar om en sån sak som inredning. Dock har jag lite mer förståelse för andra former av CA, och om du som läser vill ha ett exempel, tänk dig att någon annan tar något som ligger dig varmt om hjärtat och mer eller mindre gör narr av det, eller medvetet undviker att ta till sig det hela och bara gör det som en cool grej.

Alex

Hej. Jag fick genom detta inlägg för första gången höra talas om CA då detta inte är ett vanligt ämne som diskuteras brett bland alla människor (ja så är det från min synvinkel iallafall). Däremot är jag väldigt intresserad av människor, kulturer och individer som tänker eller ser på saker annorlunda än mig. Inte för att peka finger utan för att jag verkligen är intresserad av människors olika synsätt och värderingar. Det tycker jag också visar respekt mot mina medmänniskor att jag lyssnar istället för att döma. Läser man på ordentligt om CA, så kan jag förstå uppsåtet, men jag tycker också att människor som diskuterar ämnet använder ordet och dess innebörd väldigt fel och med en mörk och fördömande människosyn, vilket jag tycker är väldigt respektlöst för de som kämpar för dessa rättigheter. Jag får samma känsla av ditt inlägg och blir samtidigt nyfiken på varför du har den åsikten. Nu känner jag inte dig så jag kanske uppfattar dig felaktigt, men jag lyssnar gärna mer på hur du menar.

för att så som jag tolkat detta så är följande av mycket stor vikt i många frågor:
Jag är man, 29 år
Svenskfödd, ”Vit man”
2 barn
liberal politisk åsikt. Jag tror på människan och allas förmåga att vara lyckliga och leva hur de vill
Högskoleutbildad
Uppvuxen arbetar hem
Jag är idag höginkomsttagare, (vilket var ett livsmål just för mig, möjligheten finns för att vi bor i ett fantastiskt land som Sverige


Att jag berättar att jag är en vit man född i Sverige gör jag för att då tillhör jag den grupp av människor (rätta mig om jag har fel) du i ditt inlägg menar är en kultur av högre status. Du skriver också som att det är en självklarhet att det stjäls produkter, symboler, språk eller annat från andra människor som du då håller med om (exemplet bruna/ svarta) individer. Detta förekommer och måste belysas, däremot tycker jag du ska förklara varför en butikskedja som Indiska stjäl från en kultur för att de säljer sina tjänster och varor i Sverige? Likadant Ikea. Du tar upp exemplet med tyger de köper i landet Afghanistan och säljer i sina butikskanaler (vilket är globalt).

Nu får du vara tydlig, hur stjäl Ikea i detta fall tyger från Afghanistan? Hur menar du att människor förnedras eller utnyttjas när du säger att Ikea skapar någon trend med dessa tyger?

Dessa exempel har ingenting med CA att göra, och genom din så säkra övertygelse tycker jag du först och främst förminskar de människor som verkligen kämpar för sina rättigheter med CA.
För det andra upplever jag dig som fråmlingsfientlig (även om min bild av dig hoppas du inte är detta medvetet och med det ordets betydelse som ditt syfte).

Jag tror på allas människors lika värde, jag tycker det enbart finns possitiva effekter av att olika kulturer möts och finns i i vardag och i det samhälle jag vill bo i. I ditt exempel nämner du kläder och inredning med inslag av design eller utformning från andra delar av världen som något mycket negativt och dessutom en vanföreställning om att detta skadar människor där denna stil har sitt ursprung ifrån.

Jag hade hållit med dig om tygerna som Ikea köper i Afghanistan kom från omänskliga förhållande, tex barnarbete, slavliknande förhållande osv.. detta tycker inte jag är ok men det har ingenting med CA att göra och det tror jag du förstår. Ikea arbetar aktivt och gör extremt mycket för att se till att leverantörer följer högt uppsatta standarder och förhållanden som de sedan också stolt står bakom och tom marknadsför till oss konsumenter.

Det jag menar med din främlingsfientlighet i din text är att du inte tycker några andra kulturer (Inte enbart det du påstår har högre social status, ”vita” människor) ska få tycka dessa tyger från Afghanistan är vackra och få skänka glädje hos ”andra människor”?

Det du inte förstår är att Ikea bara är en positiv aktör för dessa tygleverantörer. Det får väldigt många människor som lever i ett mycket tyffare klimat ån du och jag kan föreställa oss en chans till överlevnad, en arbetsplats, en känsla av att vara viktigt och behövd, att få skapa något av stolthet och som en stor kund som

Jd

Djävulsadvokaten
Jo det går alltid att problematisera, men man får ha i bakhuvudet att de flesta existerande kulturer är en fortsättning på kulturer som "koloniserat" eller övertagit varandra.

Ulis

@Jd
"världen är extremt orättvis, men då bör vi ha något att ersätta det med också för det är inte som att tredje världens arbetare kommer tacka oss för att vi gör dem arbetslösa heller."

Fast det har ju med utbud och efterfrågan att göra. Folk i syd, s.k tredje världen länder, hade ju såklart jobb innan t.ex hm och zara kom och öppnade upp sina fabriker där. Stora internationella företag från väst hyr fabriker i länder som har mycket få fackliga rättigheter, där fabriksägarna i sin tur pressar ner sina arbetare till slavliknande villkor för att få det gå ihop med de extremt låga löner som dessa stora företag betalar. Om arbetarna tillslut vinner en facklig kamp så flyttar ju bara dessa stora företag till nästa ställe som har färre rättigheter och hyr nya fabriker där.
Dessa jobb är ju knappast något att hurra för.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress
Powered by Jasper Roberts - Blog