Vi behöver ett tydligt jämställdhetsarbete i skolorna som riktar sig till killarna istället för tjejerna!
Ni vet skolan jag skrev om häromdagen? Det har iallafall uppmärksammats och vi får hoppas att det tas på allvar. Min erfarenhet säger mig att inget kommer ske dock, för det gör det ju aldrig. Man ojjar sig ett par veckor, lovar förbättringar, byter ut ledningar och sen går det en tid och så är allt som vanligt igen för grejen är att det här problemet är så djupt rotat i vår kultur.
 
Det krävs ju ett omfattande jämställdhetsarbete i skolorna, inte som ett säsongsprojekt i nian utan kontinuerligt från årskurs ett till trean i gymnasiet. Och detta ska inte bara handla om att lära tjejer att säga ifrån, för det spelar ingen roll om vi säger ifrån när killarna och männen och de som sitter på makten (i detta fall rektorer och lärare) inte tar det på allvar.
 
Vi ser ju hur det blev i Umeå. Tjejerna pekades ut som problemet. Tack och lov hade de föräldrar som slogs för dem, men alla har ju inte det? Alla vågar inte komma hem och säga till heller, speciellt inte om man tror att det ska vara så här. Jag sa aldrig till ordentligt. De få gånger jag gjorde det så förminskades ju det på samma sätt och till slut vänjer man sig. 
 
Så nä, sluta lägg krutet på att flickorna ska förändra sig. Vi behöver jobba dels med hela gruppen men framförallt med killarna och deras attityder. Jag gissar att det inte sker nåt på den fronten av samma anledning som det inte sades ifrån i Dragonskolan: det upplevs som kränkande. Att "tvinga" pojkar och tonårskillar att delta i jämställdhetsprojekt ses som kränkande. Det ses som utpekande och ni vet ju den gamla visan: Inte alla män. Inte alla killar. 
 
Jag frågade Ida Östensson om man inte kunde introducera killmiddag på skolorna och hon berättade att Make Equal har jobbat fram ett skitbra program, "Det börjar med mig", för just skolor men att ingen vågar köpa in det. Det gör mig så jävla frustrerad. Varför detta motstånd? 
 
"Det börjar med mig" gör det tydligt för killar och unga män var jämställdhet börjar – med dem själva. Metodmaterialet består av de tre lektionerna Fatta läget, Samtycke och En ny manlighet. De interaktiva lektionerna undersöker, med hjälp av filmer och diskussionsfrågor, samtycke i praktiken samt mansrollen och hur denna kan breddas.
 
Killarna får också möjlighet att reflektera över sina egna värderingar kring maskulinitet och jämställdhet. Stort fokus läggs på att uppmärksamma bakomliggande strukturer, som hur vardagssexism och skämt normaliserar grövre våld.
 
Jag gissar att det beror på det jag nämnde ovan: rädsla för att kränka killar (För kränka tjejer är ju vardag och nåt som man får räkna med). Inte ska väl killarna pekas ut som problem väl? Och det beror också på att de flesta skolor förnekar att de har problem. De skriver fint om allas lika värde på sina hemsidor men i själva verket saknar de både resurser och intresse att faktiskt jobba för det. 
 
Ni som jobbar på skolor, inte kan ni försöka sälja in det här materialet till era chefer? Det behövs en revolution i skolorna nu! Vi har inte lyxen att vänta längre. Inget sker om vi inte får det att ske. 
 
 
Wendigon

Jättebra! Men vad kan man göra på förskolan? Och lågstadiet? Det börjar ju där. Finns det utbildningsmaterial och liknande man kan tipsa om?

Svar: Jag tror Olika förlag har material för yngre barn!
ladydahmer.nu

Bara några tankar.

Kanske det skulle sälja bättre om man talade om positiv maskulinitet istället för endast destruktiva maskulinitetsnormer som fokuset ligger på? Och kanske 3 stycken 90 minuters lektioner inte är det bästa sättet för pojkar att lära sig. Bara några tankar.

Svar: det är en bra början, givetvis måste samtalen fortsätta mellan och efter lektionerna. Hade jag varit lärare så hade jag utvecklat arbetet utifrån dessa tre lektioner. Kanske med uppföljning, samtal, grupparbete osv.
ladydahmer.nu

S

Såg detta, så extremt nedslående, katastrofalt och hjärtskärande bakgrund med massivt sexuellt våld mot flickor och kvinnor - MEN - se det som handlar om 'consent classes' och 'positive masculinity' och den direkta verkan: i områden där dessa kurser införts har våldtäkter minskat med 50%:

https://www.instagram.com/p/Batc9DjBaie/?taken-by=eaarmah

Anonym

Vill inte män gå kvinnoledda kurser om destruktiv manlighet? Förvånande?

Svar: Inte ett dugg, för män är helt ointresserade av att sluta förtrycka men nu handlar detta om material för SKOLOR och ELEVER där SKOLORNA inte köper in materialet.
ladydahmer.nu

Marie

Som gymnasielärare i svenska & religion är det en självklarhet att lyfta dessa frågor regelbundet. Mina elever, killar & tjejer, har gemensamt i klassen läst Sveland & Wennstam, arbetat med det klassiska dramat Medea, lyssnat på och pratat med Maria Sveland, läst artiklar om feminism, läst om och diskuterat könsroller, språkbruk, könsneutrala uttryck...

Det finns hur många möjligheter som helst att lyfta frågan och att hålla diskussionen levande. Visst möter jag "inte alla män" också, men jag svarar alltid - Det har ingen sagt, men alla män tjänar på det system vi har och nej, inte alla män, men(nästan) alla förövare är män!

Eleverna är mer medvetna, än innan vi började och så många tjejer är så glada över att vi tar i frågorna och inte backar från diskussioner.

Vi hamnar i allt från sexualitet, graviditet, makt i relationer och över olika saker, ekonomi, fris viljan, politik, vad språket vi väljer signalerar och mycket mer. Lärare är nog världens roligaste jobb💚

M

Anonym:
Du menar så som vi kvinnor tvingats till mansledda kurser om manlig överlägsenhet och total ignorans och osynliggörande av kvinnor, både historiskt och där och då i klassrummen - genom en hel skolgång + universitet?
Men, det är klart vi är ju vana så då går det bra!

Anonym

Jag förstår helt att skolorna tackar nej till den kursen. Ni feminister förstår inte hur snett ni trampar. Vill ni bekämpa vissa mäns våld måste ni göra det tillsammans med de justa männen. Om ni skuldbelägger alla män så backar vi ur och ni blir ensamma.

Svar: På vilket sätt skuldbelägger kursen män och vad föreslår du för konkret arbete istället? Hue ska det se ut?
ladydahmer.nu

BackstageiMammalivet

Svar till Wendigon: På mitt barns förskola använde de sig av Rädda barnens Stopp min kropp och ett paket från Olika förlag med böcker och undervisningsmaterial. Jag skickade även förskolebrevet till dem men de behövdes beslutas högre upp inom kommunen blev svaret men det är kanske olika på olika förskolor.

Tips är att skänka förskolan/pedagogerna boken: "Ge ditt barn 100 möjligheter istället för två" (kanske som jul/sommarpresent)

BackstageiMammalivet

The mask you live in (och Miss Representation) borde visas på skolor, amerikanska dokumentärer - finns på netflix
A call to men, Tony Porter - Ted Talk

Tove

Måste dela med mig.
Hade lektion med två ganska grabbiga grabbar på gymnasiet. De känner mig väl, och samtalet hamnade ganska snabbt i kvinnor-män-jämställdhet för att dyka ner i "alla feminister"-hålet. Samtalet, som sträckte sig till och från över två lektioner kom att handla om så mycket bra. Förtroendefullt, äkta och tankeväckande för alla. Att kunna säga till två unga män att "se till att vissa beteenden tar slut med er", utan att de skrattar eller förminskar orden. Att få höra en av dem säga "jag är feminist, en sån som tycker att kvinnor och män ska ha lika villkor." Att fundera och reflektera inåt varför "snälla killar" blir så kränkta av t.ex. #metoo. Att fundera över valören på ordet hora.

Är väl egentligen så sjukt skadad i skolans värld, med män och pojkar som just förminskar och raljerar och kränker. Men inte de här två, inte idag.

Therese

Blev så in i själen ledsen och bestört av att läsa mammans berättelse om händelserna i och runt Umeåskolan. Som förälder blir man förskräckt, vad har de här killarna fått höra hemma? Vad har de för manliga förebilder? Jag tänker, precis som många här, att man måste börja tidigt. Tydliga diskussioner från låg ålder, nolltolerans mot alla trakasserier, verbala och fysiska kränkningar. Att aldrig, ALDRIG förminska någons negativa upplevelse. Alla tjänar ju på detta, inte minst pojkarna, att bredda mansnormen och minska våldet i samhället.

J

Jag blir så jävla matt på män och deras sköra jävla egon. Herregud. Det är pinsamt. Får jag se en till "inte alla män" eller "om ni skuldbelägger alla män backar vi ur" så... vettefan. Orkar inte. Hur jävla svårt kan det vara?! Bu fucking hu stackars Lasse får höra på en lektion att män borde tänka mer på hur deras position i samhället är, åh stackarn så kränkt o skör nu, han är ju en snäll kille, ja lille gubben inte ska du behöva ta ansvar för dig själv. Sorry, är så jävla arg att jag spiller över.

Johanna

Jag och mina tjejkompisar blev kallade horor under ett helt år i högstadiet. Jag brydde mig inte ens eftersom det känns så vanligt.. men däremot min manliga lärare, Gud vilken underbar man han är, har jag förstått mer och mer i efterhand, han brydde sig och ville verkligen få stopp på det där, jag skrattade bara bort det, men han hade otaliga möten med mig och de andra och försökte verkligen. Han brydde sig och jag är evigt tacksam för att han var min lärare, för han var grym på att lära ut också!

Sofia

Vill bara inflika att det såklart finns masor av bra lärare och bra skolprojekt också. På Spyken i Lund var genusperspektivet helt självklart.Läser man läroplanen är den ju väldigt tydlig. Konstigt med alla dessa skolledare som inte tar detta på allvar..

Josefin

J: Hear hear! Jag kommer snart få ett sammanbrott över dessa sköra män. "Vaddå, ska jag behöva anpassa mig?" För i h*e, jag har anpassat mig varenda dag och män blir sårade av att fundera en sekund över hur de beter sig? Man har väl vetat att det är såhär men att de pratar om det så ogenerat... herregud.

Anonym

Kurser på temat ”destruktiv manlighet” skuldbelägger absolut oss män för vårt kön. Uppmuntra istället alla att visa hänsyn och följa lagar och regler. Många unga killar och en del vuxna män behöver lära sig att uppföra sig och visa respekt mot kvinnor. Mogna justa män kan hjälpa till med det.

Svar: Du vet alltså inte alls vad som är lösningen eller vad vi ens pratar om? Nä men återgå till din lilla verklighet där man får bukt med kvinnohat genom att uppmuntra pojkar att följa lagar. Hahaha herregud jag skulle skratta om det inte vore så urbota korkat.
ladydahmer.nu

R

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zRQ81/elev-hade-dodslista-blev-hemskickad-fran-skolresa

När man klickar in på Aftonbladet efter att ha läst det här inlägget! 🤤

Anonym

De stora majoritet män som aldrig begått några övergrepp är inte sköra eller särskilt kränkta av vad ni säger. Vi känner däremot ingen lust att hjälpa er om ni envisas med att bunta ihop oss med män som beter sig illa.

Svar: Nä det är ju ganska talande får jag ju säga. Ingen lust att få slut på sexuella övergrepp på skolor för att man känner sig ihopbuntad. Dra åt helvete med er isåfall. Men jag är ej förvånad av det du skriver, jag VET ju att män är precis så: de bryr sig mer om att inte bli ihopklumpade än om flickor som utsätts för övergrepp.
ladydahmer.nu

Ella

Gymnasielärare i Stockholm sedan tio år och skulle säga att många lärare jobbar med jämställdhet både i praktiken och teorin, inte bara de som brinner för det, som jag gör. Sedan finns det ju rötägg och folk som gör egna tolkningar av jämställdhet. I läroplanen står det dessutom att skolan aktivt ska arbeta med att motverka könsnormer bland annat.

Ett problem som kan finnas medetodmaterial är att det ofta inte ingår i någon kurs. Våra kurser är fylld med innehåll och kunskapskrav som vi kämpar med att hinna få in och ett material som täcker exempelvis 3 x90 minuter är då ogörbart så länge vi inte har temadagar eller åker iväg på workshop eller liknande. Ofta väljer vi istället att skapa ett eget material som innehåller en bakgrund med artiklar, och inslag, följt av diskussioner och redovisningsuppgift. Då får vi in det i kursmålen för ex sve/sva/sh samtidigt som vi belyser ämnet.

Jenny

Anonym, du skriver att de flesta inte alls är kränkta ändå framstår du som ganska kränkt just nu faktiskt.

Bara några tankar.

Oh gud vad ni är elaka och patetiska då ni vägrar förstå vad anonym säger. Tänk er kursen "destruktiv feminitet" och påstå att ni skulle glatt gå kursen som fokuserar på allt det förjävliga en viss typ av kvinnor håller på med. (Uppenbarligen kunde den handla om er). Diskriminerande och nedlåtande som fan. Det finns bättre sätt att lära barn respekt och ansvar, man behöver inte uttryckligen fokusera på feminitet och maskulinitet eftersom alla personer kan bete sig illa.

Svar: Nu har make equal, ett gäng experter, jobbat fram detta material. Om du har ett bättre sätt så tycker jag att du ska söka jobb på make equal. Hade vi levt i ett samhälle där femininitetsnormer bidrog till att människor mördades, våldtogs, misshandlades, könsstympades så hade jag tyckte det var mkt rimligt att man hade kurser kring destruktiva femininitetsnormer i skolan. Vi har nämligen ett problem med just maskulinitetsnormer. Det ser vi med hela metoo-kampanjen och med flickornas vittnessmål från den här skolan men också skolor över hela landet. Och vi som jobbat inom förskolan ser samma normer få grep om små pojkar. Som mamma till två söner så önskar iallafall jag ett annat sätt för dem att vara man på. Varken du eller anonym verkar dock förstå vad maskulinitetsnormer är. Anonym är dessutom upptagen med att vara så kränkt att flickor som utsätts för övergrepp kommer i skymundan. DET är också ett problem (och beror på skör manlighet)
ladydahmer.nu

Jd

Anonym
"Vi känner däremot ingen lust..."
Är du talesperson för det manliga släktet? Stort uppdrag i så fall!

Nej det är inte jättekul att leva i en tid där det sällan beskrivs något positivt med maskulinitet/manlighet. Det suger rent av och jag tror det är kontraproduktivt i långa loppet för någon som helst jämställdhet.

trino

"Vi känner ingen lust att hjälpa er". Mitt i prick om varför kvinnohatet har kunnat fortsätta år ut och år in. Det är alltså viktigare att smeka en mans ego än att män står upp för allas lika värde. Herregud. Han hör inte ens själv hur fruktansvärt egoistiskt detta är. Han är för upptagen med att vara kränkt än att se till allas lika värde.

A-M

Rektorn på skolan blev omplacerad (går inte att sparka folk hur lätt som helst) efter det som hända redan innan du tog upp det här på din blogg. Jag tror verkligen på mammans ord om vad som hände då, men hennes barn går inte på skolan längre så hon vet ju inte vad det har gjort efter det här togs upp. Vilket var bra att hon gjorde, men det blir liksom absurt det här med sociala medier när folk bara hakar på och gapar om saker de inte vet något om.

E.

Jag hade en lärare på högstadiet som berättade om ett litet experiment han gjorde på en klass, killarna i klassen fick bygga ihop en "trähörna" som dom satt i hörnet av klassrummet å där bak fick alla killar sitta, dom skulle inte prata å dom fick inte komma ut förrän lärarna sa att det var okej (dom kunde inte se resten av klassrummet), sen lektion efter lektion fick tjejerna sitta å titta på film å äta snacks. Tillslut fick en av killarna nog å gick från hörnan å skällde ut lärarna, å då skällde läraren tillbaka å förklarade att detta är hur kvinnor blivit behandlade i århundrade.

Härlig lärare endå som gjorde detta experiment!

Rebecca

Nu har jag precis slängt iväg ett mail till min chef om detta och hoppas att han är med på noterna. Kan tycka att det skulle vara självklart men det är det tydligen inte (?). Oavsett om man kör just på detta projekt eller ej så kör jag stenhård på att bygga in jämställdhetsprat o dyl i all undervisning, jo det går och det är egentligen ett måste utifrån likabehandling. Men sen blir ju skillnaden inte så stor om det bara är jag som gör det, så jag hoppas verkligen att hela skolan hänger på. Kanske kan åtminsone #metoo kampanjen och debatten som pågår nu ha gjort att fler förstår att det är en fråga att ta på allvar...

Jd

E
Fast... om experimentet var oskönt för killar och hade varit oskönt för tjejer så är experimentet oskönt rakt igenom.

Det är inte våra ungdomars fel hur historien har artat sig. Visst, vi behöver alla få kunskap om hur saker varit och hur saker är. Vissa kanske behöver få sig ett ordentligt "wake up and small the soffe call".
Men kunskap är inte samma sak som ansvar. Att bli utsatt för något obehagligt, på basis av vad man fötts med för könsorgan, är fel. Det bygger på att alla killars erfarenheter är likadana. Det är dem inte.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress
Powered by Jasper Roberts - Blog