feminism & genus

Att vara kvinna är att alltid vara ett villebråd

1795543_710902765628034_575519298_n

Nämen titta va gölligt, SVT följer traditionen och förespråkar tafs på bästa sändningstid! Förrförra året var det Thorstens rumpgrepp som bortförklarades och skrattades bort och i år står Nour och Björn för underhållningen. HAHAHAHAHA SÅ HIMLA SKOJSIGT! Hoppsan liksom!

Påminner om min egen skoltid där jag ganska tidigt fick lära mig att det här är kul och ofarligt och normalt för killarna meeeeenar ju ingenting, vadå kan du inte ta ett skämt herregud lägg din energi på nåt som är viktigare?! HIHIHI skoj. Och jag är ganska säker på att den här indoktrineringen pågår i skolorna idag och SVT drar sitt strå till stacken i denna normaliseringsprocess. DET VAR JU BARA ETT SKÄMT SKRATTA DÅ!

Jag postade om detta på facebook och reaktionerna lät inte vänta på sig.

män2män3  män5

Ja ni kanske noterar ett mönster.

När jag växte upp så var det vanligt att pojkars dåliga beteende bortförklarades med att de inte visste bättre. Vi flickor fick utstå nyp och slag, kommentarer och tafs och bad vi om hjälp fick vi höra att det var så pojkar visade känslor. Och vi, liksom pojkarna, fick lära oss att det inte var så farligt.

Jag förstod tidigt att min kropp inte är min, att min kroppsliga integritet inte behöver respekteras och att andra människor när som helst har rätt att ta för sig och det har följt mig hela livet, genom relationer men också i samspel med främmande män.

Att vara kvinna är att alltid vara ett villebråd. Det innebär att vi alltid måste vara beredda, för rätt som det är så har vi en hand på rumpan, ett par ögon ner i urringningen eller en ovälkommen kroppsrecension och säger vi ifrån bestraffas vi.

Men vi ska kunna tåla lite. Vi förväntas hantera tafs som komplimanger och gå vidare för annars är vi offer och offer vill väl ingen vara? På så vis sätter man skuld och ansvar på den som utsätts för orätt istället för på förövaren där den faktiskt hör hemma.

mänmän igen män igen2

Så… tack som fan då SVT för att ni bidrar till att normalisera tafs. Det tog mig bara 25 år att förstå att det inte var ok att män tog sig den här typen av friheter. Men ni måste ju indoktrinera nästa generation av tjejer gissar jag. Vill ju inte få dem att tro att tafs är fel eller nåt. Det vore ju tråkigt för männen liksom.

män4

Previous Post Next Post

You Might Also Like

75 Comments

  • Reply Hope 16 februari, 2014 at 11:58

    Det var Nours idé, hon tyckte tydligen att det var ett kul.

    • Reply Hope 16 februari, 2014 at 11:59

      Var kul menade jag.

    • Reply Jen 16 februari, 2014 at 12:05

      Japp, hon försvarar det själv i tidningen och säger att hon initierade detta i sketchen, så denna gång var du lite fel ute LD. (även om jag instämmer i sakfrågan och din inställning generellt).

      • Reply Lady Dahmer 16 februari, 2014 at 12:57

        Nej jag är verkligen inte fel ute. Läs om inlägget och förstå vad det är jag kritiserar. Jag kritiserar inte Björn, jag skiter fullständigt i om Nour var med på det eller om det var hennes idé, kritiken kvarstår: tafs framställs som nåt kul.

        • Reply micro113 16 februari, 2014 at 15:03

          Nej du har inte fel, utan helt rätt.
          Det skulle inte ha släppts igenom. Till skillnad från dig tycker jag dock man kan ifrågasätta både Nour som kom på iden och Björn som gick med på att genomföra den också, och inte bara SVT som släppte igenom den.

          Det var absolut inget kul, det var bara osmakligt.

          Lite måste man tänka på vilka signaler/budskap man sänder ut faktiskt.

        • Reply Ellen Edward 17 februari, 2014 at 11:43

          Är så tacksam för att du både är så klok, envis och stridslysten. Heja! Jag blir så matt över att folk inte förstår. De tycks vilja vara korkade. ”Det var ju hon som ville” mmm men betyder det att det är rätt? Nej. Blir så sjukt besviken på svt och på folk.

      • Reply sak 17 februari, 2014 at 00:36

        Alltså, kan vi inte – SNÄLLA – en gång för alla bara komma förbi missförståndet att bara män kan bidra till kvinnoförtrycket?

        Varje gång ni fastnar i denna tankevurpa så rekommenderar jag att ni tänker på tex kvinnor som driver på könsstympning av andra flickor så kanske det hjälper. En kan vara både offer för ett strukturellt övergrepp och samtidigt bidra till det. Faktum är att detta är det absolut vanligaste tillståndet för diskriminerade individer. Eller tror ni på fullt allvar att det skulle gå att diskriminera halva befolkningen om de alla var fullt medvetna om strukturerna och motarbetade dem aktivt?

        • Reply Jessica 17 februari, 2014 at 11:09

          Här plockade du många poäng. Tack för det. Mina ögon öppnades ännu lite mera.

        • Reply Emma 17 februari, 2014 at 15:17

          Väl talat!

  • Reply noboytoy 16 februari, 2014 at 12:24

    Män tycker att det skall vara okej för män att tafsa på kvinnor lite hur som helst och kvinnor som anser att det inte är okej för dem att män gör detta mot dem, ”hatar män” och ”gnäller”?

    Den manliga ”logiken” är obegriplig. Vad är det som får män att tro att de skall avgöra, om det är okej för kvinnor att män tafsar på kvinnor?

  • Reply Mellan skog och gård 16 februari, 2014 at 12:50

    Inte för att lägga skulden på Nour, men jag förstår verkligen inte hur hon tänkte med det? Fast ändå, skit i att lägga det på henne, det fanns ju en hel produktion som stod bakom det. Och en Björn som gjorde handlingen.

    En blir bara trött att vi aldrig verkar komma framåt. Ständigt samma saker om och om igen. Jag tycker att det började rätt tröttsamt med klädbytet redan. Tjoho, en man i kvinnokläder! Så himla kul, hahahahahaha. En person med snopp i klänning, det är ju automatiskt skitroligt!!!! Vi vänder det lilla normöverskridande som Yohio gjorde förra året till förlöjligande, så att ingen unge eller tonåring faktiskt får för sig att det är okej egentligen.

    • Reply s 16 februari, 2014 at 15:44

      Håller verkligen med! VEM tycker en man i kvinnokläder är höjden av humor 2014? Hur ORKAR de ens ta till sån dammig ”humor”?!!
      Och sedan då visa att det är ett skitfestligt, harmlöst skämt att killar vill klämma på tjejers bröst så fort de får chansen. Så obegripligt tråkigt och trögtänkt. Särskilt i ett program som jättemånga barn ser – barn som redan får mer än tillräckligt av dubbla signaler kring killars tafsande.

    • Reply Tuschpennan 16 februari, 2014 at 21:34

      Jag förstår hur du tänker men är det inte möjligt att genom humor normalisera något? Jag tänker mig att genom att skämta om något och ta upp det om och om igen så visar man att det är okej…

      • Reply Mellan skog och gård 16 februari, 2014 at 21:48

        Fast de tar ju upp om och om igen att det är fånigt, omanligt och något att skratta åt att män klär sig i kvinnokläder. Blotta uppenbarelsen ska vara ett skämt. Det blir inte normaliserande utan fortsatt förlöjligande och nedvärderande av normativ kvinnlighet och transmisogynt. Om programledaren haft på sig någon form av kvinnliga attribut eller kläder utan att det skulle varit ett skämt, då hade det varit normaliserande.

      • Reply When Darkness Falls 16 februari, 2014 at 22:57

        Om vi tittar tillbaka i historien verkar det bara förstärka fördomar och attityder som redan finns om en icke-privilegierad grupp. Humor av typen ”vit klär ut sig till svart” eller ”man klär ut sig till kvinna” har hittills endast förstärkt attityden att dessa grupper inte är neutrala utan så pass avvikande från normen att det blir komik när en person ur den ”neutrala” gruppen låtsas vara en person ur den ”avvikande” gruppen. Därför finns det ingen humor i att en kvinna har på sig byxor och kavaj t ex. Det kommer sluta vara roligt att män klär ut sig till kvinnor den dagen då kvinnor ses på som normala och det vi kallar humor i de här fallen har hittills inte normaliserat något.

  • Reply sara 16 februari, 2014 at 12:54

    ”Nour El-Refai försvarar inslaget.
    – Det var ju jag som kom på det. Jag tycker sånt är jättekul. Alla kanske inte gör det, säger hon.
    Björn Gustafsson trodde inte att någon skulle reagera på sketchen.
    – Det fanns aldrig i mina tankar och det är inget som vi har pratat om. Jag läste själv inte in något i det. Om det hade varit min idé hade det nog inte känts så bra. Men nu var det Nours idé och jag bara körde på, säger han.”

    Taget direkt ur Aftonbladet.

    Skämtet I SIG tycker jag var roligt. Tafsningen.. Nja. Men om det var Nours ide och hon var okej med det hela, så tänker jag inte gapa mer om det. Även om jag kanske hade föredragit att det kliade någon annanstans på kroppen. Kanske ena örat. Men jag förstår inte varför det kallas för bröstchock?

    • Reply Lady Dahmer 16 februari, 2014 at 12:55

      Det handlar ju inte om Björn och Nour utan om budskapet det sänder.

      • Reply sara 16 februari, 2014 at 12:59

        Jag tycker det handlar om Nour då det är hennes kropp. Och budskapet, såklart, men jag tror inte tanken med skämtet var ”ahahaha män kan pilla på kvinnors kroppar ihihihi”, utan dom drev med hela siamesiska tvillingar-grejen. Så tolkar jag det.

        • Reply Lady Dahmer 16 februari, 2014 at 13:01

          De hade de kunnat göra på massa olika sätt som inte inkluderade tafs. Han hade kunnat peta henne i ögat eller örat.

          • sara 16 februari, 2014 at 13:58

            Det skrev jag i min första kommentar också.

          • Cattechno 17 februari, 2014 at 12:20

            ”Skämtet I SIG tycker jag var roligt. Tafsningen.. Nja.”

            Kan du inte förklara det för mig för jag vill gärna förstå vad du tycker vad ” roligt”.
            Jag tycker sådana typer av skämt eller sexskämt för den delen som bara ligger i mun är passe. Verkligen s k i t t r å k i g a och dessutom smaklösa. Jag har blivit utsatt för tafs och fasthållning. VAD EXAKT är kul. Jag vill förstå. Berätta gärna det.

  • Reply Klara 16 februari, 2014 at 12:55

    Stellans vanliga kommentar, som många killar säger, gör att jag blir tokig i huvudet. Här är det en som står upp för feministiska frågor, och det han gör är att för feminismens syfte bakom detta. Hans synpunkt i kommentaren är att män är förtryckta och att det har skapats en situation där det är synd om dem. Fy tusan!

  • Reply L 16 februari, 2014 at 13:21

    Har aldrig kommenterat här förut, men nu är det fanimej dags. 😀

    Jag gillar att klä upp mig, gillar att ha långt blont svallande hår och göra mig fin. Däremot hatar jag att folk ska vissla, ropa, fälla ”smickrande” kommentarer och liknande när jag vistas utanför mitt hem. Jag hatar det! Jag vill inte bli utvärderad, jag vill inte ha någons åsikt om mitt utseende, och det spelar verkligen ingen roll att det är ”positiva” kommentarer. Jag vill inte veta vad främmande människor tycker om mitt utseende!

    Det värsta tycker jag är när folk säger typ ”men det är ju bara uppskattning?” eller ”du borde vara glad för komplimangerna!”. För mig är det absolut inte visad uppskattning. För mig är det att jag utseendemässigt blir utvärderad, att jag blir bedömd, att det enda folk reagerar är på mitt utseende.

    Mina favoritkomplimanger är till exempel ”vad grym du var på jobbet idag!” eller ”gud vad du är rolig” från någon som jag känner. Att någon helt främmande person slänger ur sig ”ujujuj, vilken kvinna!” efter mig på gatan gör att jag blir illa till mods, för det faktum att vi kvinnor ska finnas till för att få vårt utseende utvärderat.

    • Reply sak 17 februari, 2014 at 00:41

      Word!

      Är så trött på idén om att mitt utseende handlar om varenda jäkla persons åsikt i hela världen utom just min.

    • Reply LiveHealthyBeHappy :) 17 februari, 2014 at 07:49

      Så rätt! Sen är det inte komplimanger heller i mina ögon utan ett grisigt beteende, oavsett om det utförs tjej-tjej, kille-tjej eller kille-kille. Varför är det så svårt för vissa (okej en ganska stor skock) människor att bete sig hövligare än apor i bur?
      Jag föredrar också att få komplimanger för någonting jag gör, eller rent av någonting som INTE är utseende men det är så ovanligt..

    • Reply Sara utan H 17 februari, 2014 at 14:14

      Slutade sminka mig till jobbet precis av den här anledningen. Sitter i en reception och fick tiotalet kommentarer per dag om mitt vackra utseende. Sen jag gav upp sminket så får jag någon kommentar i veckan. Skönt.

      • Reply Sara 19 februari, 2014 at 15:19

        Jag slutade att sminka mig på jobbet/skolan av exakt samma anledning! Sedan jag började dyka upp på vårdavdelningen med borstade tänder och uppsatt hår som enda punkter i morgonfixningen så har antalet män i 60-års åldern som kallar mig för ”hjärtat” och skämtar om att jag är en söt liten tös och att de får högre puls när jag tar pulsen på dem eller (det värsta) att blodtrycket är lägre än när de kom in för att blodet har farit till andra ställen (blink blink blink, äckel) minskat. Det har inte helt försvunnit, men istället för att höra det ofta (hade ändå bara mascara och concealer) så dyker det bara upp ibland. Felet är bara att jag inte känner mig lika professionell när jag är rödrosig, har småfinnar och ser mycket tröttare ut. Man vill ju helst att ens läkare (- eller kandidat) ska vara någorlunda rask och pigg 😛

  • Reply esterii 16 februari, 2014 at 13:41

    Ska kika på det numret innan jag säger något.. Glömt bort denna blogg i några dagar.. Så snubblade hastigt in..

  • Reply KICKANWICKSELL | Ovanligt liten systemkritisk temissbrukande vänsterfeminist 16 februari, 2014 at 13:56

    Angående kommentaren om att du inte vunnit hans respekt. Det där är ett så intressant fenomen, alla män som kommenterar något om att de själva inte blivit imponerade. Oftast handlar det ju om att man inte attraherat dem (som om det vore syftet med att t.ex. skriva ett blogginlägg) men även såna där grejer. Nu respekterar han inte dig, oh no. Så himla egocentriskt.

    • Reply micro113 16 februari, 2014 at 14:58

      Hahaha. Ja, min tanke också. Stackars LD vad skall hon göra nu, så fruktansvärt för henne att INTE ha väckt hans respekt.

      Den kommentaren säger mer om samhället och honom än han själv någonsin kommer kunna förstå.

  • Reply Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa 16 februari, 2014 at 13:57

    Det är ju skamligt att sända ut budskap om att det är okej att ta kvinnor på brösten utan tillåtelse!

    • Reply lalla 17 februari, 2014 at 20:24

      …fast han hade ju hennes tillåtelse. Faktiskt. Jag blir ärligt talat lite brydd över hur mycket man bryr sig om hur Nour väljer att exponera sina bröst.
      När Femen-feministerna, eller vad de nu kallas, blottar brösten inför massa folk hyllas de.
      När Nour låter nån snubbe klia henne under brösten är det plötsligt som att hon har svikit hela den feministiska rörelsen.

      För mig går inte det här ihop. Är vi fria att göra vad vi vill med våra bröst eller inte?

      • Reply lalla 17 februari, 2014 at 20:25

        Kanske ska tillägga att jag inte sett själva händelsen utan bara läst om den. Kanske är det något jag missat i själva skeendet.

      • Reply Lady Dahmer 17 februari, 2014 at 20:37

        det är ganska stor skillnad på att som femen själva bestämma över sin bröst eller att som kvinna välja att avsexualisera dem eller gå topless eller strippa. Men Nour och Björn gjorde inte det. Björn TAFSADE på Nour. Att detta var under samtycke mellan skådespelarna är en sak, men skämtet gick ut på att det INTE var det.

  • Reply Veronica 16 februari, 2014 at 14:39

    Natashja du är banne mig min idol.

  • Reply Stinha 16 februari, 2014 at 15:39

    Varje gång du skriver om det här ämnet så börjar jag tänka på när jag var 11 år och en kille i min klass tog mig på rumpan. Jag blev illtokig och rusade till klassföreståndaren och krävde att jag skulle få prata med rektor för att jag vägrade bli utsatt för trakasserier. Läraren (kvinnlig) tyckte att jag var gullig och det var det första hon tog upp på ett utvecklingssamtal ”Stinha *skratt* tyckte att X utsatte henne för sexuella trakasserier *mer skratt*. Var har hon lärt sig det uttrycket?” Det skrattet hängde med mig i flera år och det är först nu 13 år senare och 2 års läsande av din blogg som jag inser att det är jag som äger min kropp.

    Många vuxna förstår nog inte hur de förstör unga tjejer när de berättar att ”det bara är på skoj”

  • Reply Savanna 16 februari, 2014 at 16:16

    Givetvis är det inte okej att tafsa på någon, men detta var ju inte tafs. Tafs = OÖNSKAD beröring, vilket detta uppenbart inte var då det var Nours idé, och det dessutom mycket tydligt framgick i sammanhanget att detta var planerat och att Nour var med på noterna.

    SVT normaliserar inte tafsning genom det här harmlösa skämtet. Alltså… stön. Man måste se till individuella situationer och sammanhang när det gäller sånt här. Detta var inte emot Nours vilja och därför finns det ingen anledning till att gå bärsärkagång. Om man ska ta bort allt ifrån TV som någon eventuellt kan bli negativt influerad av så får man ta bort TV helt och hållet, då går det ju inte att visa någonting. Någonstans får man ju lita på vuxna människors förmåga att tänka självständiga tankar (och på föräldrars förmåga att säga till sina barn om de nu skulle få för sig att ta efter något dåligt beteende). Att utgå ifrån att vi alla är nicke-dockor som är inkapabla till att tänka en endaste självständig tanke är ju bara dumt och bidrar inte till någonting. Tycker jag.

    • Reply Lady Dahmer 16 februari, 2014 at 16:20

      Jamen då så då är det kanske ok att porträttera vad som helst på tv bara skådisarna är med på det! Vad blir det nästa gång? Lite rasism? Våld? Så länge skådisarna är med på det så spelar det ju absolut ingen roll vad budskapet är!

      • Reply Doris & Den Galna Chaffören 16 februari, 2014 at 17:24

        Det där låter ju helt vansinnigt med tanke på ditt intresse för mord och våldsam TV……..? Eller fattar jag fel vad du skriver? (inte möjligt för jag är dödstrött).
        Leder våld i tv-serier till våld IRL? Gissar att du inte tycker det…. är det skillnad på skådespeleri och skådespeleri?

        • Reply Lady Dahmer 16 februari, 2014 at 19:41

          fast nu lever vi inte i en kultur där mord och våld bortförklaras med ”det var ju bara på skoj” som tafs faktiskt görs i verkliga livet.

          • Doris & Den Galna Chaffören 16 februari, 2014 at 20:10

            Men- årerigen jag är trött – man avfärdar ju våld också. Hur många misshandlade och mördade människor (särskilt kvinnor!!) får inte ”skylla sig själva”- som stannade med mannen, vad gjorde hon där …
            skojas kanske inte bort men om det inte är ok att ”tafsa som ett skämt” i mellon så kan det väl knappast vara Ok att visa våld?

          • sak 17 februari, 2014 at 00:46

            Doris; allt det du säger stödjer ju bara LDs kommentar.

            Och det är såklart en väldig skillnad på att skämta om något och porträttera något.

      • Reply Savanna 16 februari, 2014 at 19:49

        Men rasism och våld porträtteras ju på tv hela tiden, finns massor med våld i tex din favorit Buffy (som jag f.ö. också gillar). Det är självklart fejkat våld men det ska föreställa äkta. Ska man snacka äkta våld finns ju boxning tex som är en legitim sport. Rasism kan vi se i den Oscarsnominerade filmen 12 Years a Slave, finns väldigt många filmer och tv-serier som behandlar det ämnet. Det som spelar roll, i min mening, är Hur det framställs, i vilket sammanhang och syfte. Man måste såklart inte hålla med om alla programs underhållningsvärde, men bara för att man personligen inte uppskattar någonting betyder inte det automatiskt att det är något som bör censureras.

        • Reply Jossefinen 16 februari, 2014 at 20:52

          Men det finns ju skillnader mellan tafset i mellon och rasismen i 12 years a slave.. I filmen skojar de ju inte om att ”tihi men titta så roligt, slavar! Alla borde ha en att slå lite på för det är ju bara roligt!” De behandlar ämnet ja, men på ett sätt som visar att rasism inte är ok.

          I melodifestivalen skojar de bort tafset. Hade Nour istället sagt till att ”det här är inte ok” hade hela sketchen blivit annorlunda och behandlat ämnet på ett bättre sätt (om de nu kände att det MÅSTE med).

          • noboytoy 16 februari, 2014 at 20:58

            Nour skulle ha gett honom en rak jävla höger så att alla män hade kunnat förfasa sig över att SVT normaliserar kvinnors våld mot män. 😉

          • sak 17 februari, 2014 at 00:48

            noboytoy: *asgarv* <3

          • Cattechno 17 februari, 2014 at 12:24

            HAHAHA underbar ” Nour skulle ha gett honom en rak jävla höger så att alla män hade kunnat förfasa sig över att SVT normaliserar kvinnors våld mot män. ”

  • Reply Annesdotter 16 februari, 2014 at 18:51

    Alltså, jag älskar dina svar på deras vit-kränkt-man-kommentarer! Så spot on och befriande. Är så jävla arg över det här.

  • Reply Mammalola 16 februari, 2014 at 21:11

    Det kändes så jävla fel igår, särskilt i kontrast till deras lilla genusnummer i början. Och Nour – jag fattar inte varför hon som är så grym och påläst annars, vad jag läst, spelar med på SVT:s nivå? Inte för att hon är boven i dramat men det känns som en sådan kontrast mot vad man är van vid. Varför måste ett mellanspel som ska vara spexigt och kul dessutom vara SEXIGT? Som när hon skulle låtsas säga fel på ”sex debutander”… så himla trött och tråkigt skämt. Sedan kanske det inte var så förr, men nu tycker jag ”mello” alltmer verkar ses av barn? Ska det vara så svårt att knåpa ihop roliga och icke bajsnödiga mellan nummer utan att halvtwista känsliga diskussionsämnen eller sex..

  • Reply Anneli 16 februari, 2014 at 21:25

    Det var det första jag sa igår när vi tittade på programmet, att jaha, nu lär de barnen att det är okej att tafsa också.

    För mig spelar det ingen roll vems idé det var, för det framgår absolut inte av sketchen. Det enda budskap det sänder är att det är helt okej att göra så, och det är dessutom något som alla andra kan skratta åt.

    Blir väldigt ledsen över hur lite vissa människor verkar inse hur samhället och media påverkar våra barn. De flesta bortförklarar det som skämt, andra menar att det ändå är upp till föräldrarna att lära sina barn rätt och fel – men med tanke på alla sexuella brott mot flickor/kvinnor så är det för mig ganska självklart att det går fruktansvärt fel någonstans i den så kallade uppfostran…

    Det börjar ju här – med ”oskyldig vardagssexism”, det är härifrån det eskalerar, eftersom pojkar/män aldrig får lära sig respekt för kvinnors kroppar!!!

  • Reply Tuschpennan 16 februari, 2014 at 21:30

    Jag brukar hålla med dig Lady Dahmer, i stort sätt alltid. Men inte denna gång. Eller jo, lite på ett sätt. Jag håller med om att det budskap som sänds ut är fel. Det är INTE okej för män att ta på kvinnor som de behagar. Kvinnans kropp ska lämnas i fred, punkt. Vill hon inte ha några närmanden så ska hon inte besväras av några närmanden.

    Men den här gången var Nour med på det. Det går inte att komma i från. Det var inte frågan om något oönskat närmande utan om en inövad scen, tydligen på hennes eget initiativ.

    jag tycker det är fel att kritisera Nour eller ens SVT för det här. Jag tycker det är fel att hela tiden kritisera kvinnor för vad vi gör med våra kroppar. Vi får hela tiden, direkt och indirekt, höra att vi ska vara aktsamma, inte ta ut svängarna ”på fel sätt”. Hela tiden uppmanas vi till att tänka på vilket budskap vi sänder ut. Och sänder vi ut fel signaler – ja då jävlar får vi skylla oss själva om vi blir våldtagna eller ofredade på annat sätt.

    Om hon tycker att sådana skämt är roliga så ska hon få dra med. Precis som att jag ska få ha på mig en kjol som är precis så kort som jag vill att den ska vara när jag går ut.

    Jag är så trött på hela skiten.

    • Reply Tuschpennan 16 februari, 2014 at 21:36

      Ja, det där blev inte fullt så välformulerat som jag tänkt. Jag skyller på att jag är en extrem morgon-människa.

    • Reply sak 17 februari, 2014 at 00:55

      Fast vi kan inte göra bedömningen av vilka signaler en sketch sänder ut baserat på att vi kan läsa på bakgrundsinformation om sagda sketch om vi så önskar. De flesta (och framför allt unga) tittare kommer såklart bara se det de ser.

      Beträffande att begripa att något är inövat så finns det massor med exempel på att det inte alla gånger fungerar så lätt i våra hjärnor (folk som har spelat skurkar i långkörarserier kan tex få utskällningar av vilt främmande människor för saker deras rollfigur gjort – en skulle ju kunna tycka att alla borde begripa att de inte spelar sig själv men där har du det). Det är inte heller garanterat att bara för att någon är ok med en viss grej bara för att de är medvetna om att den kommer att hända, och som jag sa i början kommer inte alla att kolla upp detta. Det är ju t o m så att om folk inte hade blivit upprörda över detta så hade det aldrig ens framkommit att det var Nours idé, så då hade det inte gått att kolla upp.

  • Reply esterii 16 februari, 2014 at 21:39

    Jag har bojkottat hela festivalen så inge kommentar att ge innan jag läser på, om det är värt det.

  • Reply Anneli 16 februari, 2014 at 21:50

    Sen har jag för övrigt svårt att tro, att majoriteten av alla som såg detta igår, någonsin kommer få informationen om att Nour var med på det. I de flesta familjer var det nog bara något som flashade förbi, inget som någon direkt tänkte mer på – för det är så normaliserat att skämta på det sättet. Och i familjer där man inte pratar om det – där gör såna här saker mest skada. Där finns ingen som ifrågasätter vad som är rätt och fel.

  • Reply Freja 16 februari, 2014 at 21:58

    Den reaktion jag skulle vilja se hos män är upprördhet över att män alltid ska visas upp som slavar under sina laster. Ett kvinnobröst går alltså inte att motstå, finns det där så ska det tafsas på. Att inte fler män blir upprörda, de blir ju dumförklarade hela bunten….

  • Reply Foofie 16 februari, 2014 at 22:01

    Bra och vettigt inlägg som vanligt!

  • Reply Em 16 februari, 2014 at 22:20

    Håller med dig om tafs grejen tyckte inte alls det var kul fick en klump i halsen. Fatta så många barn som kollar på mello o vafan lär dom sig av de typ?
    Sen fattar jag inte en sak, så många som lägger energi på att ”omvända” och diskutera med sexistiska män över nätet..Jag menar inte att förlöjliga eller kritisera någons kamp, jag vet bara så väldigt många som lägger ner hela sin kamp på detta. Kommer inte detta från en väldigt patriarkal struktur? Jag menar att männens åsikt spelar så stor roll och att det är med dom man ska ta diskussionen. Tänker bara på hur många unga kvinnor och tjejer som aldrig kommer i kontakt med feminismen, som hade mått bättre av det, som hade förstått vardagliga förtryck, som hade kunnat bli starkare av insikten.

  • Reply Tess 16 februari, 2014 at 23:22

    Har själv varit med om att män ansett sig ha rätt att ta på min kropp. Och när jag sagt ifrån har jag fått höra saker som att jag är lesbisk, pryd, bitter o.s.v. Det är ju ”trevligt”.

  • Reply Hatchetface 16 februari, 2014 at 23:38

    Åh, jag minns det alltför väl. ”Han är käääär i dig!” Inte bara det; Är med på en sexsite och vuxna män (på riktigt, 40 plus) som tror att tjat lönar sig. Jag hade verkligen hoppats att det var bättre idag men näe. Tjat och tafs tolereras även i vuxen ålder. Ok, det lät lite väl naivt men denna mogenheten som skulle komma med åldrandet, VAR ÄR DEN?!

  • Reply Foofie 17 februari, 2014 at 01:12

    Gick in och röstade på finest awards enkomt för att rösta på dig och Egoina ;-D

  • Reply p. [prettopoeparodisk paronomastiker] 17 februari, 2014 at 05:25

    Men det är ju klart att man måste tåla lite skämt! Herregud, om en kvinna har internaliserat strukturen så till den grad att hon själv föreslår skämtet så är det klart att det är ok! Inte.

  • Reply mickandialog 17 februari, 2014 at 07:17

    Hua. Hatar tafs ellersexuellt skämtsamma kommentarer. Jag vet faktiskt en kille som blev utsatt (märk väl en) Han höll på med någon reparation på ett äldreboende. En kvinna skämtade ganska offensivt med honom. När han låg böjd ner skämtade hon om hans fina rumpa osv. Han bad henne sluta. men icke. Han anmälde henne för sexuella trackaserier. Alla var helt förbluffade. Bara för det gällde en man.
    Det finns faktiskt män som råkar ut för sådant pga kvinnors föreställningar att män ser kvinnor som villebråd, och att de tar emot sådana inviter med förtjusning. En kvinna klappade min gubbe på rumpan flera gr, när jag var med till o med.grrrrrr. Sedan skämdes hon när han fräste ifrån.
    kramis
    http://mickandialog.wordpress.com
    NÄTKONSPIRATION

  • Reply AlQaIda Karlsson 17 februari, 2014 at 07:48

    Det spelar ingen som helst roll huruvida det var ”okej” för Nour eller inte. Det är inte vad som visas i sketchen, och vi förväntas inte veta bakgrundshistorian bakom repetitionerna. Det handlar om att normalisera ett dåligt beteende. Visst, om detta hade synts på någon amerikansk såpa på någon annan kanal. Detta är public service, och ska inte visa sådan här skit. Melodifestivalen. Usch.

  • Reply Emmet 17 februari, 2014 at 08:33

    Alltså, herregud, hur kan ni vara så många som inte hajar skillnaden mellan att skildra något att skämta om/bagatellisera något? Herregud, alltså.

  • Reply Mamman i Gerdsmygen 17 februari, 2014 at 09:43

    Detta med vilket budskap det sänder ut verkar gå helt förbi folk? Du som VUXEN förstår att Nour var med på det, det va på skoj osv. Vet du vad? Alla de BARN som ser på skiten förstår INTE att det är ett ”skämt”!
    ”Jamen det är föräldrarnas ansvar att la bla bla”
    Ba käft! NEJ, skattefinansierad media har också ett jävla ansvar.

  • Reply Anna 17 februari, 2014 at 12:04

    Oerhort bra att du tar upp detta!

    Jag brukade klaga pa din blogg for nagot ar sen, men den blir bara battre och battre! Du vagar sta fast vid dina etiska principer, skriver pa ett lattforsteligt vis, och viker dig inte for ”trender” etc. Trots att du har manga lasare och blivit mer ”accepterad” och uppmarksammad i mainstream media star du fast vid dina grundvarderingar och vagrar kompromissa, vilket faktiskt ar ganska ovanligt.

    Du gor ett viktigt jobb! Tack!

    • Reply Lady Dahmer 17 februari, 2014 at 12:09

      Tack själv, för den uppmuntrande kommentaren! Det är ju ni läsare som hjälper mig att växa och utvecklas.

  • Reply Johanna 17 februari, 2014 at 12:50

    alltså fyfan vad arg jag blir av att läsa dessa kommentarer. när jag är på krogen brukar jag nypa killar i rumpan, bara för att jag blir tafsad på själv JÄMT (på fittan på rumpan på brösten etc ec) och killar tror att de kan ta sig vilka friheter som helst för att min kropp är på en offentlig plats och de har druckit alkohol (typ? eller varför? det kan jag egentligen inte svara på.) Det är inte sexuellt utan ett sätt för mig att ta makt från dem. Det tar hus i helvete! Om jag tafsat, då börjar de tafsa, slåss, blir aggressiva, knuffas och är hotfulla. Och nej, det är inte samma sak att jag ”tafsar” som att de gör det. ”Nu är vi kvitt”, sa en kille som tog mig på rumpan efter att jag gjort det mot honom.

    Men grejen är att vi inte är det. Vi är inte kvitt.
    För mitt rumpnyp gör inte att tusentals år av trakasserier, kvinnohat och förtryck helt plötsligt går upp i rök. Vi lever inte i ett vakuum. Önskar att han haft lite självdistans. Men jag kämpar varje gång jag går ut på ett dansgolv (på en straight klubb ska nämnas, vilken inte är speciellt ofta men ändå) för att få äga rätten till min egen kropp. Oftast får jag det inte.

  • Reply Lottsky 17 februari, 2014 at 14:22

    Det här är ju ”fräscht”…

    http://www.aftonbladet.se/wendela/article18382266.ab

    Blä, alltså. ”Lite humor får man tåla” Var står det skrivet att kvinnor måste tåla att utsättas för sextrakasserier för vi måste ju tåla lite humor.

  • Reply Aw 17 februari, 2014 at 18:29

    Det är verkligen inte alla män som gillar denna låga humor med klassisk kvinnoförnedring. Min man gör det inte. Vi är akademiker och det spelar in, även om många arbetsplatser ligger efter så var det i alla fall på 90-talet när vi studerade jämställt i högskolan, man fick med sig en hel del schyssta värderingar därifrån där man konkurrerar på relativt lika villkor.Jag blir dock lite chockad att kvinnosynen i andra grupper är så förlegad. Men jag påminner mig att det är de extrema åsikterna som framförs mest. Även dessa män har ju döttrar- tycker de verkligen det är ok om en kille tafsar på dem utan samtycke? Det var ju verkligen ett barnprogram Mello i lördags och det som visas på SVT är normbildande vilket både Nour och SVTs ledning borde begripa. De har verkligen tappat all känsla för programmet som är ett skepp i fri förlisning utan styrning. Undrar om Christer B hade tyckt det varit ok med homofob humor som kvinnoförtryck…herregud samhällsdebatten är verkligen på väg utför. Nour har verkligen sålt sig för att desperat få folk att skratta.
    En som inte brukar kommentera

  • Reply Fia 17 februari, 2014 at 19:15

    Åh, vad det här är viktigt! Jag blir alltid lika ledsen när jag ser hur mina tonårselever (tjejerna) skrattar lite förtjust över att bli tafsade på. De verkar nästan bli smickrade och tacksamma över uppmärksamheten och tar det som en komplimang.

    • Reply Lady Dahmer 17 februari, 2014 at 19:31

      det trista är ju att flickor tidigt får lära sig att det ÄR en komplimang och något att eftersträva

    • Reply Lisa 19 februari, 2014 at 13:13

      OCH de har hunnit lära sig att det är det enda accepterade sätt att reagera. Blir man arg förlorar man. Tafsa tillbaka är förstås inte heller att tänka på.

  • Reply Eli läser och skriver | Internationella kvinnodagen – en dag för att tänka på det som åstadkommits och det som återstår 8 mars, 2014 at 18:01

    […] pengar än kvinnor och för att kvinnor tar ut mer av föräldradagarna men också för att kvinnor ständigt är villebråd och ständigt är objekt. Men jag tycker också det är viktigt att fira feminismens framsteg, om […]

  • Leave a Reply