Vegetarian/djurrätt

Barn och djurätande

Jag och Ninjan sitter och kollar på nåt sånt där extrem-överlevnad-naturprogram och snubben framför kameran äter en larv.

”Man får inte äta djur!” ropar Ninjan förskräckt.
”Nej det har du rätt i” svarar jag och så är det inget mer med det.

Nej jag har inte berättat vad fiskbullarna innehåller eller att ”meat” som hon vet att Vincent äter är djur. Det tänker jag inte berätta just nu heller. Vi tar den diskussionen när hon kan förstå den, ta till sig konceptet fullt ut och då ska jag försöka förklara hur allt hänger ihop och varför vissa äter djur medans hon inte gör det. Ja förutom den där fisken då, men då ska jag förklara skillnaden mellan att fiska vilda fiskar och att slakta djur i fångenskap.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

  • Reply den rabiata orakade flat-feministen Fanny 21 augusti, 2011 at 18:36

    Jag visste inte att ni käkade vegmat. Bra att du inte kör ner det i halsen på henne tycker jag. Det är ungefär som att du skulle börja prata med henne om varför du uppfostrar henne genusmedvetet nu, det lär ju bli sjukt jobbigt för ett barn att ta till sig. Bättre att bara göra och förklara sedan.

  • Reply Lexie 21 augusti, 2011 at 18:42

    Att fiska med nät som man oftast gör med den fisk vi köper i affären tillför faktiskt stort lidande för fiskarna då de kvävs och dör en utdragen död, så det är lika illa att äta dessa ur ett djurvänsperspektiv. 🙁 Helst av allt skulle jag vilja ha råd att bara äta ekologiskt och vilt, fiska min egen fisk kan jag, det är bara det att man är lat och köper fisk i affären i alla fall.

  • Reply Anonym 21 augusti, 2011 at 18:47

    Så du tycker att det är okej att fiska vilda fiska och äta dem men inte att köpa kött av "glada" djur som har haft ett bra liv på en bondgård hos närmaste bonden?

    Är fiskar mindre värda?

  • Reply ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥ 21 augusti, 2011 at 18:48

    Ja, vi kom ju in lite på det häromdagen (som du kanske såg i bloggen) och det är ju inte så lätt förklara för ett litet barn. Men dom har en sån oskuldfullhet och vill försvara dom oskyldiga djuren… det är fint :9

  • Reply Alexandra - kärlek på tallrik 21 augusti, 2011 at 18:54

    Vilken fin reaktion <3 Härligt att det faller sig så naturligt för henne!

  • Reply Rebecca 21 augusti, 2011 at 18:54

    Vi är ju köttätare i biologin, det är ju naturligt för oss att äta kött. Varför får man då inte göra det? 😛

  • Reply Spetsig 21 augusti, 2011 at 19:04

    Rebecca:

    Är vi ju inte alls då. Människan är en omnivor = allätare och kan till skillnad från carnivorer = köttätare klara sig alldeles utmärkt på en vegetarisk kost.

  • Reply Familjen iHusvagn - Nu börjar resan! 21 augusti, 2011 at 19:04

    Vad menar du med fiskbullarna – äter ni det?

    Förresten, vet att du skrev ett inlägg för hundra år sedan om hårsnoddar, har du hittat några bra än?

    Här på andra sidan pölen har jag hittat skitbra, typ som vanliga svarta hårsnoddar fast det är gummi intråcklat i, typ. Svårt att förklara, men de sitter kvar och glider inte av =)

  • Reply julia 21 augusti, 2011 at 19:08

    @anonym:

    nej, de flesta djur får inte leva ett "lyckligt liv på bondgården". de får nästan ingen yta att röra sig på, foder som ser till att de växer sig stora men fuckar upp deras organ och jag vet inte vad. Jag är inte så himla insatt, det finns säkert någon här som kan förklara det bättre men jag vet så mycket som att de flesta djur som lever för att slaktas lever ofta miserabla "liv". Därför är det bättre att äta vilt.

  • Reply Euphoria 21 augusti, 2011 at 19:11

    Din blogg har börjat se jättekonstig ut i Chrome.

    Eller är det min dator det är fel på?

    Kontakt får inte plats på raden, utan finns under "genus, feminism och normer".

    Och sista orden syns inte eftersom den blinkande "rösta-på-mig" bilden är i vägen.

    Någon annan med samma problem?

  • Reply Rebecca 21 augusti, 2011 at 19:17

    Okej, men om man väljer bort kött – hur kommer det sig att man måste "ersätta" det med något annat? Vi kan ju inte bara ta bort protein från vår kost. Det är något som vi behöver.

  • Reply Mikk 21 augusti, 2011 at 19:18

    Bra, tycker jag! Att äta kött ska inte vara "default", påtvingat från början, det valet kan barnet göra själv sedan när det har åldern inne. Eftersom det bidrar till oerhört stort lidande för andra levande varelser.

    EUPHORIA: Bloggen funkar fint i min Chrome, ser inte det felet som du verkar ha…

  • Reply nämen tjena 21 augusti, 2011 at 19:20

    anonym: det hade ju varit det ultimata att enbart äta kött som slaktats på ett bra sätt från bönder i samma kommun. men hur ofta köper man sånt kött? och hur ofta vet man med 100% säkerhet att det är ett fd "glatt" djur

  • Reply nämen tjena 21 augusti, 2011 at 19:20

    anonym: det hade ju varit det ultimata att enbart äta kött som slaktats på ett bra sätt från bönder i samma kommun. men hur ofta köper man sånt kött? och hur ofta vet man med 100% säkerhet att det är ett fd "glatt" djur

  • Reply Mikk 21 augusti, 2011 at 19:20

    Rebecca: Protein finns i stora mängder i annan mat, bönor, soja, bladgrönsaker, andra gröna grönsaker, nötter osv.

    Kött är inte livsnödvändigt alls. Det är bara det enda som har kompletta aminosyror (aminosyror=protein), så att lata människor som inte vill äta varierad kost kan sitta där med sin köttbit 😉

    Om man äter varierad vegetarisk kost så får du i dig alla aminosyror (alltså proteiner) kroppen behöver.

  • Reply Bam 21 augusti, 2011 at 19:39

    Anonym: Ja… För djuren är ju lyckliga på bondgården…. Har du någonsin sett en ko bli slaktad? Dom GRÅTER i stort sett när dom inser att kon före i kön blir dödad.

  • Reply Yasmine 21 augusti, 2011 at 19:43

    Men äter ni bara vildfångad fisk?

    Nästan hälften av all fisk som konsumeras är ju odlad—–>http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=1825140

  • Reply Kristinmandarin 21 augusti, 2011 at 19:48

    Tuva som är 8 bast säger ofta att "det är såååå himla jobbigt att kött är såååå saftigt och gott för annars skulle jag vara vegetarian"… vi äter kött men även vegetarisk kost,dvs vi tycker inte att MAT= KÖTT OCH POTATIS..typ.

    Kommer fortfarande ihåg när Tuva insåg kopplingen mellan små gulliga duniga kycklingar och kycklingen vi åt. Först va det mer "lustigt att två helt olika saker,alltså djur och mat,kan ha samma namn" och jag ba "mmm"…

  • Reply Rebecca 21 augusti, 2011 at 19:53

    Men ni äter ju ägg och dricker mjölk? 🙂 Tycker ni hönsen och kossorna har det bra fram tills de blir slaktade då?

  • Reply LADY DAHMER 21 augusti, 2011 at 20:11

    rebecca nej, de har det inte så bra nej. Men vi pallar inte vegankost.

    yasmine vi köper mestadels fiskad. Inte odlad.

  • Reply Ruina - tre barn under två år 21 augusti, 2011 at 20:35

    Här hemma låter jag faktiskt mina killar äta kött. En anledning är i alla fall att jag själv inte är en sån där supervegetarian som gör alla biffar och bullar själv, utan jag gillar Hälsans kök och liknande. Dessa innehåller ägg, vilket en av mina killar inte tål. Om det visar sig att han blir av med allergin så kanske det blir vegetariskt även för dom. Däremot kommer de bli upplysta om varför mamma inte äter kött och om de själva vill gå den vägen är det upp till dom (helst hade jag ju sett att jag gjorde tvärtom, att det vegetariska blir "normalt" och att de själva får välja att äta kött den dagen de kan ta ett eget beslut, men vi får se som sagt.)

  • Reply Lilltussa 21 augusti, 2011 at 21:19

    Ska man äta djur ska barnen också veta att det är djur man äter.

    Här har vi dock lyckan att kunna servera nötkött från min systers egen uppfödning, och den är hemslaktad. Och bra mycket godare kött än det som är stressat o vacuumförpackat i disk.

    En gång frågade min systerson vem det var vi åt. Och min syster svarade med stutens namn.. Tycker jag är rätt sunt om man ska äta kött, att man faktiskt berättar för barnen att det är djur och att man kan berätta VEM det var på tallriken. Likaså när djuren är slaktade är barnen med och finstyckar och maler köttfärs. (själva dödandet får de inte vara med på för det är rätt otäckt även för en vuxen)

    Varför ska man hymla om det?

    Och vi säger inte nötkött heller, vi säger att vi äter kossa, eller älg, eller ren. Eller fisk. Förstår inte poängen med att försöka vrida på sanningen.

    Dock har alla inte den möjligheten att kunna köpa hemslaktat och då får man ju göra ett aktivt val utifrån egna värderingar och prioriteringar.

  • Reply Tess 21 augusti, 2011 at 21:24

    Jag skulle nog också äta larver om jag höll på att dö av svält. För extrem överlevnads-program handlar väl om folk som varit nära döden, men klarat sig…eller? Har sett något program som heter extreme survival och det handlade om det iaf.

  • Reply Emma (vegan) 21 augusti, 2011 at 21:28

    Men säger Ninja något om att de äter olika mat på förskolan? Frågar hon varför? Om de andra äter kött, frågar hon vad kött är och varför hon inte äter det? Är det fler vegetarianer på förskolan?

  • Reply Moa 21 augusti, 2011 at 21:42

    Jag tycker att det är fantastiskt att Ninja reagerar så!

  • Reply Åsa (Ros) 21 augusti, 2011 at 21:49

    Underligt nog har min unge som är 2 1/2 aldrig blivit upprörd över att djur äter andra djur eller att vi äter djur ibland. En gång när hon var mindre så kollade vi på nåt kattprogram på Animal Planet och i reklamen var det en haj som hoppade upp och åt upp en säl och då sa hon "mmmm gott" och log stort. Hon pratar ofta om att tigrar vill äta upp zebror osv utan att vara upprörd. Vi är dock inte köttomaner ;D Äter "kött" och då främst viltkött eller ekologisk frigående kyckling ca varannan vecka annars fisk, ägg och vego. (+ min dotter går på waldorf = vego). Undrar när/om hon kommer inse det brutala i att äta en annan varelse och tycka det är hemskt och bli vegetarian?

  • Reply Linnéa 21 augusti, 2011 at 21:52

    Mina vänner som ibland är lite inskränkta säger alltid att det är elakt att bestämma att ens barn ska vara vegetarianer, att de inte kan ta ställning till det som barn. Jag svarar alltid att -ja men kan de ta ställning till att äta djur då? Vem bestämmer att det är lättare? Jag förstår verkligen inte vad skillnaden är men många jag träffar verkar tycka att det är en jättestor skillnad. Baaaaah fattar inte.

  • Reply Moa 21 augusti, 2011 at 21:53

    Och kul att jag skickade kommentaren innan jag skrivit klart den. I alla fall.

    Det är fantastiskt att Ninja reagerar så, och det är tack vare dig, LD. Jag önskar att mina föräldrar tänkte likadant när jag var så ung, men så var inte fallet och jag har själv letat mig in på djurrättsbanan. Nu är jag 17 snart 18 och vegan sedan ett år tillbaka, vegetarian blev jag när jag fyllde 15.

    Jag önskar av hela mitt hjärta att du tänker över valet att servera fisk – fisken vi äter är i väldigt stor utsträckning odlad (vilket bidrar till överfiskning). Vild fisk fångas också på mycket problematiska sätt, till exempel genom trålning. Som du kanske vet totalförstör trålning havsbotten och fiskarna kläms ihjäl eller kvävs till döds.

    Jag tror att det kommer vara svårt att förklara för Ninja när hon är gammal nog att förstå varför det är okej att äta fisk men inte andra djur. I mina ögon vilar det valet på en speciesistisk syn på liv, alltså värde utifrån arttillhörighet. Det finns väldigt många rapporter som påvisar fiskars förmåga att uppleva, och jag tycker att det är viktigt att vara så konsekvent en kan – speciellt när det kommer till så här viktiga frågor.

    Sedan undrar jag lite hur du ser på vegankost?

    Till sist: du är sjukt inspirerande. En helt fantastisk människa som alla borde träffa (eller i alla fall läsas)!

  • Reply Laks 21 augusti, 2011 at 21:54

    Måste det alltid bli massa jävla tjat om "men vadå LD, du äter inte kött men du äter fisk? och dricker mjölk och äter ägg? Är det inte synd om hönsen då?" Håll käft säger jag bara. LD – du är skitbra som faktiskt gör någonting till skillnad från många som klagar som själva sitter och knaprar fläskfilé. Den där konstiga idén människor har om att dem som försöker göra lite, helt plötsligt får ansvar att göra ännu mer.

  • Reply Agnes 21 augusti, 2011 at 22:00

    Är det okej att äta älgkött då?

  • Reply skabb 21 augusti, 2011 at 22:14

    Läste din kommentar här om att du/ni inte pallar vegankost. Varför inte? Det är inte jobbigare/svårare än att vara vegetarian?

    Sedan tycker jag att det är rätt dubbelt att "mata" ungarna med djur utan att tala om det för dem. Hon sa ju själv när hon såg på TV:n att en inte får äta djur, det borde väl räcka som "bevis" för att hon inte vill äta djur?

    Och tycker du inte det är hyckleri att tycka sååå synd om djuren i fabrikerna och samtidigt stödja den industrin? (med ägg- och mjölkprodukter, menar jag.)

  • Reply Fia - Share the grace 21 augusti, 2011 at 22:20

    Kanon att ni väljer bort kött i stor utsträckning! Som sagt, ingen kan göra allt men alla kan göra något..

  • Reply yasmine 21 augusti, 2011 at 22:23

    Ok det är ju jättebra!:)

  • Reply Rebecca 21 augusti, 2011 at 22:47

    Laks: Men är det något fel i att "Knapra fläskfilé" då? Nej. Därför undrar man ju anledningen till varför det är så synd om djuren när vi äter dom men inte när vi dricker mjöl/äter ägg osv.

  • Reply Michis 21 augusti, 2011 at 22:51

    Min vän sa till sin son som är tre år om han inte skulle ha lite mer häst på mackan (som han ätit hur länge som helst men då kallats korv) och han började gråta. Han visste inte att det var djur han åt. Stackars liten vad traumatiskt =P

  • Reply Laks 21 augusti, 2011 at 22:52

    Rebecca – Personligen tycker jag att det är synd om alla djur som utnyttjas och plågas, vilket både mjölkdrickande, äggätande och köttätande gör. Poängen med min kommentar var att jag stör mig på att folk vill att dem få som redan gör någonting åt ett stort problem, ofta får skiten för att dem inte gör ännu mer.

    Istället kunde ju ansvaret delas mer lika, t.ex. att många börjar äta vegetariskt istället för att tre pers blir helveganer liksom. Som någon ovanför här sa, ingen kan gör allt men alla kan göra något.

  • Reply Rebecca 21 augusti, 2011 at 22:58

    Kan man inte vända på det då? Se till/satsa på att djuren har det bra? Eller den enda anledningen som finns på kartan är att satsa på att folk ska bli vegetarianer….?

  • Reply igelkotten 22 augusti, 2011 at 07:20

    jag försöker hålla mig till fisk och viltkött, för det känns mer naturligt än att äta kött från djur som fötts upp bara för att gå till slakt. Gris undviker jag helst helt, för de är mycket intelligenta djur och inser att de ska slaktas långt innan de blir det…

  • Reply Anonym 22 augusti, 2011 at 07:39

    hur stor är chansen idag att du äter fisk som är fångad vild? Nästan ingen alls. De mesta odlas i norge och innan de slaktas ska de svälta i tre veckor så allt skit som finns i fodret ska gå ur dem eftersom det inte är hälsosamt för oss människor att få i oss det.

    Men jag förstår att det är lätt att tro att fisken kommit till oss i stekpannan en mer ren väg än vad djur i fångenskap gjort ;-P

  • Reply LADY DAHMER 22 augusti, 2011 at 07:47

    skabb att vara lakto-ouvovegetarian är hundra gånger enklare än att vara vegan. Som vegan utesluter man ju två stora matgrupper.

    Jag tror på veganism som ideologi. Men inte som kost. Det innehåller alldeles för mycket kolhydrater och alldeles för lite fett.

  • Reply LADY DAHMER 22 augusti, 2011 at 07:47

    LAKS eller hur? Är man inte vegan så ska man liksom skita i allt eller? Eller känna skuld och skam? Fuck that! Vi gör bra mycket mer än gemene svenne.

  • Reply Gårdsmor 22 augusti, 2011 at 09:02

    Jag är köttätare och kommer nog alltid att vara det. (Men med detta sagt så vill jag förtydliga att jag accepterar andras val att inte äta kött!)

    Men en sak som jag tycker många veganer och vegetarianer missar i sina argument mot att inte äta kött är: DET FINNS ALTERNATIV!

    Allt kött, all mjölk och alla ägg är inte industriproducerade så som man kan se på tex youtube! (fö, hur många av dessa filmer visar svenska gårdar?)

    Det finns en hel del mindre gårdar (inklusive min) där djurhållningen är långt ifrån industriell. Med kor i stora hagar som får gå med sina kalvar, grisar som också får gå i stora hagar och böka och höns som springer HELT lösa på markerna (no fuckin fence here ;)) Eller har dessa djur det fortfarande så dåligt?

    Flertalet av dessa gårdar säljer också ägg och sitt egna kött direkt till kunden! Och om jag får säga det själv så är det grymt mycket bättre kvalitet på dessa produkter också!

    Till alla veganer och vegetarianer som sitter hemma och tittar på videoklipp! Besök en gård för tusan! Och då menar jag inte den där stora med 5000 suggor, 10' höns och 500 kor. Utan den men 3 grisar, 20 kor och 15 höns! 🙂 Skillnaden är slående!

    När det gäller slakterier så, tja.. Det fanns nog någon liten som var bra någon gång… Men där är det livsmedelsverket och regeringen som ska ha skäll och allra helst de snåla, gnälliga konsumenterna, inte bönderna!

    Själv äter jag i största möjliga mån hemslaktat! Som en del av mitt ansvar som djurägare skulle jag inte skicka mina djur till ett slakteri jag inte själv godkännt

    En annan sak, om vi nu alla ska bli vegetarianer. Ska vi då plocka bort en del av den biologiska mångfalden? (och en förvånadsvärt stor del av världens bnp) Eller ska t ex grisar, kor och höns enbart bli renodlade sällskapsdjur som skrotar runt i några hagar i bevarande projekt?

    (OBS, med detta sagt menar jag inte att alla stora gårdar är dåliga och alla små är bra! För den ansvariges attityd och värderingar är avgörande för djurens välfärd på den inviduella gården.)

  • Reply IG 22 augusti, 2011 at 09:22

    En tanke bara.

    Om det är OK att äta viltfångade fiskar, borde det inte vara OK att äta vanligt vilt också? De har ju också haft det bra och fritt innan de dör.

    Eller är du en sån som "tycker fiskar är KORKADE, då är de ok att äta!"

    Fiskar känner också smärta, vet du. 😉

    OJ, nu lät den här kommentaren väldigt otrevlig, men det var inte menat så! Det var bara en tanke, hoppas du inte tar illa upp. 🙂

  • Reply Camilla 22 augusti, 2011 at 09:31

    Hur ser ni på viltkött? Jag och min sambo försöker att välja vilt, egenfångad fisk och kött, ägg och mjölk från små gårdar där man själv kan se hur djuren har det. :-d Försöker även slänga in lite vegatariska rätter då och då. Jag tycker att det är bättre att alla försöker bidra med något, än att några få ska gör allt! Många bäckar små… 😉 Gillar stenhårt din blogg btw.

  • Reply Mi 22 augusti, 2011 at 11:02

    Gårdsmor:

    För mig som vegan handlar det inte bara om att de djuren som är satta i industrin (eller "gårdarna") ska ha det bra. Det handlar om specisism, att vissa varelser i det här samhället anses vara mer värda än andra. Och om ett stort strukturellt förtryck av andra varelser i och med att de systematiskt utnyttjas. De föds upp och existerar endast för att tjäna människor och det är ett vidrigt maktförhållande. De har inget egenvärde i att finnas och leva. Ingen rätt att bestämma över sina egna liv.

    Så oavsett om all djurhållning skulle bli så som du beskriver, så skulle jag ändå inte äta kött, mejeriprodukter eller ägg. För det handlar fortfarande om att utnyttja andra levande varelser. Har du exempelvis reflekterat över vad som händer när komjölk produceras. Det är inte direkt som att den uppstår av sig själv. Kon insimineras, vare sig den vill det eller ej. Den tvingas föda en kalv, som sedan tas ifrån kon och matas med ersättning eller slaktas på en gång. Sen tar man kon och klämmer ut vit sås ut den. När den inte lever upp till önskade mått insimineras den igen. Det är övergrepp utan like.

    Angående biologisk mångfald, det är knappast som att dessa djur idag är utrotningshotade. Det finns inga kor som håller landskapen öppna, det är mänsklig påverkan. Djurindustrin förbrukar dessutom en gigantisk mängd soja i form av foder, vilket det skövlas regnskog för att olda (och ja, människor äter också soja men den mängd som går till mänsklig mat är endast några få procent av totala odlingarna). Sen ska vi inte tala om mängden antibiotika som pumpas in i djuren och sedan åker ut i havet och in i personerna som äter köttet.

    Jag kan fortsätta i evigheter med energiförbrukning och global uppvärmning osv. Men jag vill bara säga en sak till, jag tror att många veganer inte bara avstår kött för att det är så synd om djuren på youtubefilmer. Jag tror att den vidriga tanken att tugga på likdelar spelar en stor roll.

    /en som slutade med mjölk/ägg för att det det smakade blä.

  • Reply En Liten Emma 22 augusti, 2011 at 11:45

    Skulle ni kunna äta älg eller ren som levt fritt i skogen hela sitt liv?

    Bara en tanke som slog mig eftersom ni äter fisk. 🙂

  • Reply Emma 22 augusti, 2011 at 12:09

    Angående vilda fiskar:

    http://www.fishfight.se/

    De har det inte heller så bra alla gånger..

  • Reply Caitlyn 22 augusti, 2011 at 12:20

    Hej, nu tänkte jag vara så där hemsk och jobbig genom att påpeka, att visserligen så är fisken fri och inte instängd i ett trångt bås. Men sättet det fiskas på idag gör att det inte finns mycket kvar, fisken håller på att "utrotas".

    Jag tycker det är superkul att ni är vegetarianer, bra jobbat lixom 😉

    Men man bör ändå tänka på att fisken inte alltid har det så bra heller, för det mesta så dör de av att de inte får någon "luft" (vet inte hur annars jag ska beskriva det). Dessutom så är det inte bara fiskarna som råkar illa ut, även haven blir skadade av sättet människan fiskar på. genom att släpa stora nät på botten som river sönder korallrev och annan växtlighet.

    Det värsta jag hört är ändå hur man gör med hajfenor, man fiskar upp hajen, skär av alla fenorna och sen släpper man i den igen, levande. Sen får den sjunka till botten där den sakta dör i plågsamma smärtor.

    Det är bara en liten tankeställare, sen vet säkert du allt det här redan. Men som alla andra "idioter" så kan man inte låta bli att kommentera.. . ..

    Älskar din blogg by the way, helt underbart skriven och massa bra fakta om feminism och genus, något som jag står för och vill lära mig mer om.

    kram

  • Reply skabb 22 augusti, 2011 at 12:51

    LadyDahmer: Jo, fast nä. Så kan du ju inte direkt säga. Bara för en äter veganskt innebär det ju inte per automatik att personen äter mycket kolhydrater och lite fett. Det beror ju på hur en väljer att lägga upp sin kost och vad en väljer att äta.

    Jag tänker mest att i och med att det finns så pass bra alternativ till allting nu (plus att du kan göra egen mjölk/yoghurt/tofu/"ägg"/filmjölk/tofu/vegkött osv osv) så finns ingen direkt orsak till att äta ägg och mjölk.

  • Reply tove 22 augusti, 2011 at 14:04

    jag känner snarare att fisk är något jag kommer att undvika om den inte är fiskad för hand så att säga. trålare gör sån fruktansvärd skada på miljö och fiskar. givetvis är köttindustrin jättehemsk, tro inte att jag tycker något annat! (:

  • Reply Gårdsmor 22 augusti, 2011 at 16:58

    Mi: Förstår ditt tänkt kring makthavande. Men en motfundering, hur tänker du då kring de vilda djuren. Är det inte då också ett makthavande från t ex räven när den jagar och äter smågnagare? Eller är det ok, just för att det är vilda djur?

    Är i så fall jakt ok, det trode ju kunna jämföras.

    Men att utnyttja andra levande varelser. Vart drar du gränsen för levande varelser? Utnyttjar man inte alla organismer runt, i och kring sina odlingar när man odlar grönsaker osv?

    "Har du exempelvis reflekterat över vad som händer när komjölk produceras." Oja! I och med att det är inom detta område jag är utbildad, diplomerad och verksam 😉 Och en ko som inte vill bli inseminerad blir det ej heller. Försök själv lixom 😉 Men i och med att kon är i högbrunst så är det hennes överlevnadsinstinkt att bli befruktad och då gör hon ingen skillnad på om det är en tjur eller en inseminör som gör det. Kor som går löst med tjur kalvar faktiskt oftare än de som blir inseminerade! Så det känns motigt att säga att man tvingar kon att föda en kalv. Alla kalvar matas inte med ersättning (pulvermjölk)!

    Men jag kan hålla med om att det är många kalvar som kan ha det bättre, och som skulle ha det bättre ifall konsumenterna betalade vad det kostar.

    (Btw, mina kalvar går med kon hela diperioden. Och korna mjölkas samtidigt. Denna typ av djurhållning var den allra vanligaste tills för kanske 50 år sedan.)

    "Angående biologisk mångfald, det är knappast som att dessa djur idag är utrotningshotade."

    Inte idag nej, jag tänkte ett långt steg framöver. Om majoriteten av världens befolkning skulle bli veganer och vegetarianer så skulle det inte finnas någon anledning att hålla dessa djur som det görs idag (vilket förmodligen är en del av målet med det hela) Och då skulle vi kunna komma till ett sånt läge.

    Nej, men det är tack vare (på grund av?) korna (och andra djur) som landskapen hålls öppna! Efter tusentals år av odling har det öppna landskapet blivit en del av våran natur och fauna!

    Och margarin- färdigmat- och kosmetika industrin förbrukar en ännu större mängd palmolja. Som det också skövlas regnskog för. Skulle antalet veganer öka så skulle ju också mängden soja till människor öka. Om alla istället åt smör (som till å börja med är renare och nyttigare) från ekologiska kor (som inte får äta sojaprodukter!) så skulle det bli en helt annan miljöpåverkan (och kom inte med att kor rapar och fiser, går det verkligen upp emot all olja i palmodlingarna?)

    "Sen ska vi inte tala om mängden antibiotika som pumpas in i djuren och sedan åker ut i havet och in i personerna som äter köttet."

    Över medicineringen av antibiotika är minst lika stor hos oss människor! (för att inte tala om vad alla hormonläkemedel aka ppiller ställer till med) All behandling får enbart ske efter att en veterinär beordrat den och frågan är ju, ska man låta djuret vara sjukt? (visst olydiga bönder finns)

    "Men jag vill bara säga en sak till, jag tror att många veganer inte bara avstår kött för att det är så synd om djuren på youtubefilmer. Jag tror att den vidriga tanken att tugga på likdelar spelar en stor roll."

    Och det är ju bra att alla gör ett medvetet val. Det jag syftade på är att jag tycker det är synd att så otroligt många som säger att djuren har det "dåligt" inte har besökt en handfull olika svenska gårdar och sett hur det är där!

    /En som tycker det är synd att äta mat odlad där man kunde ha odlat mat till djuren. Och skulle tycka det var intressant ut att se någon odla lönsamt på de naturbetesmarker som är kring mig 🙂

  • Reply LADY DAHMER 22 augusti, 2011 at 17:14

    en liten emma, camilla nja. vi sympatiserar mycket mer med större djur.

    caitlyn rätt ska va rätt! Vi är pescetarianer!

  • Reply LADY DAHMER 22 augusti, 2011 at 17:15

    SKABB jo visst om man typ lever på soja och rapsolja. men man måste ju vara realistisk. (och soja är inte speciellt bra för kroppen i större mängder. Pojkar ska helst inte äta det alls, så jag försöker ge min son andra alternativ)

    Det är svårt att äta LCHF om man är vegetarian. Det är nästintill omöjligt på vegankost.

  • Reply Anna 23 augusti, 2011 at 00:37

    Jag kan tänka mig att det inte riktigt skulle fungera att förklara för Ninja om vad exakt det är hon äter, ÄN.

    Min brorsdotter är nu 7 år gammal, hennes föräldrar har då och då ljugit för henne angående köttet de ger henne. De säger t.ex. att det är "vanlig kyckling" de har på bordet när det är kanin. Det är ganska tråkigt att se hur vi lurar i barnen att olika djur har så olika värde =/

  • Reply emma 23 augusti, 2011 at 10:43

    Är ninjan veggis? 😮

  • Reply Ladydahmer 23 augusti, 2011 at 10:47

    emma nej hon äter fisk ibland.

  • Reply Mi 23 augusti, 2011 at 12:12

    Gårdsmor:

    Du tar upp en massa viktiga frågor, som jag ska diskutera strax, för jag tycker att de går lite utanför det grundsamtalet. Om jag förstått det rätt så tänker du att veganer/vegetarianer skulle ändra åsikt när de får se hur fint det är på småskalig gårdar? Mitt svar på det (och hela orsaken till att jag tog upp så många exempel) är att jag tror att det finns otroligt många anledningar till att folk väljer bort produkter från djur. De flesta veggos har tänkt över sina val noga, och agerar både av emotionella anledningar som etiska eller politiska åsikter. Dessa är ofta väldigt starka och jag tror knappast att ett besök på en småskalig gård skulle få folk att förändra sina livsval och vanor. Och nu tar jag en ganska så grov jämförelse men: att slå sina husdjur. Om det finns en massa folk som slår sina husdjur, att det är normen att göra så. Och så finns det några som inte gör det. Ska vi bara titta på de som inte slår sina husdjur och tycka att "åh vad fint de blir behandlade"? I den jämförelsen så skulle min ståndpunkt vara att folk kanske kan fundera över om de behöver husdjur alls. Jag tycker att det är otroligt problematiskt att äga någon annan, oavsett art.

    Men, jag tycker att det är fint att du har en småskalig gård, det vore ju väldigt mycket bättre om all djurindustri såg ut på det viset. Dock förändrar ju inte det min åsikt, jag tycker fortfarande att det är ett vidrigt förtryck. Så därför kanske det vore bättre att inte ge sig in att debattera med veggos, utan istället förändra hur andra sköter sina gårdar/jordbruk och ta debatten med dem? Du står ju mer på deras sida än vad veggos gör, därmed har du ett bättre utgångsläge för att få dem att lyssna – samt att du säkert har fler kontakter än de flesta veggos, när du har en gård själv?

    Okej nu går jag in på det andra:

    Nej, jag kan inte se några likheter mellan människornas djurfabriker och att en räv fångar en sork. Visst, döden spelar in i båda fallen – men sammanhangen är så otroligt skiljda att de inte går att jämföra. Och jag har väldigt svårt för jägare. Jag tycker att, på samma vis som det småskaliga ekologiska jordbruket, så är det väl kanske ett finare väg för de som väljer använda sig av produkter från djur. Det vilda djuret som dödas har fått leva fritt hela sitt liv osv. Det jag har svårt för är metoden. En räv fångar sorken med sin egen kropp, en jägare skjuter på avstånd. Det finns dessutom alldeles för många jägare som skadeskjuter djur av misstag vilket kan bli ett utdraget lidande för djuret. Sen verkar många jägare även ha åsikten att djuren i skogen är "deras", samt att ha dödande som ett intresse. Djuren i skogen är sina egna.

    Gränsen för levande varelser är svår att dra, men när jag pratar om varelser i detta fall så menar jag de med ett centralt nervsystem (men jag tänker att det är ganska uppenbart med tanke på ämnet). Man klarar sig väldigt bra på att äta veganskt och just därför har jag valt att dra min gräns där, det finns andra som går längre också. Deras val får stå för dem. Och jag vet att det dör en massa smådjur när tröskorna drar fram på åkrar, samt pga bekämpningsmedel. Men jag vet inte idag vad jag skulle kunna göra åt den saken (förutom att välja ekologiskt för att undvika bekämpningsmedel då, som ju även är dåligt på en massa andra vis). Det är tyvärr inte för mig en högprioriterad fråga just nu, och något måste jag ju äta.

    Jag tycker inte att det känns direkt naturligt att en ko ska få en arm inkörd i fittan för att sedan serva människor med mjölk, oavsett hur brunstig den är. Hur ser du på tidelag?

    En fråga när du nu jobbar med djurhållning, och (om jag förstått rätt?) även äter kött. Vad anser du ger dig rätten att bestämma när och om någon annan ska dö?

    Du har helt rätt i att en del av målet (åtminstone enligt mig) är att djur inte ska hållas i fångenskap alls. De lantbruksdjur som skulle finnas kvar skulle förhoppningsvis leva för sitt egna värde och för sin egen skull, utan att vara ägda av någon. Vi är dock otroligt lång ifrån den världen idag. Djuren inom djurindustrin finns för att människan har satt dem här. Jag skulle inte hävda att de tillhörde någon biologisk mångfald direkt. Möjligtvis om de gick fritt så fritt att de efter hand blev en del av ekosystemet.

    När det gäller palmoljan så håller jag med om att det ä hemskt också, det ena utesluter ju inte det andra. Själv använder jag inte produkter som innehåller palmolja, exempelvis vegetabiliskt smör som "Milda mjölkfritt" är väldigt bra på så vis. Om jag äter chips är det med solrosolja och majoriteten av de jag känner som är veganer använder inte kosmetika (och även i de valet spelar fler orsaker in). Och hur myttigt smör är råder det delade meningar om. Vad jag har hört så ökar animaliska fetter risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

    När det gäller miljöpåverkan så är en viktig del energiförbrukningen, och för att hålla igång den ko som ska producera smöret så krävs det ju nånting (oavsett om det är soja eller spannmål). Och den energi som förbrukas för att föda upp en ko skulle ge mat åt 10 gånger fler människor än vad köttet från den kon sedan ger. Vattenförbrukningen är dessutom stor, eftersom det först behövs vatten till grödorna och sedan till djuren. Och angående att kor rapar och fiser, uppfödningen av djur står för 18% av den totala mängden utsläpp av växthusgaser globalt sett. Det är lite för mycket för att bara vifta undan, och jag tycker som sagt att skövlingen av regnskogen är skit. Oavsett orsaker. Det stämmer att om antalet veganer ökar så skulle också mängden soja till människor öka, men detta innbär inte att oldingen av sojabönor skulle öka – snarare minska. Vi skulle inte behöva odla så mycket sojabönor som går åt idag eftersom en kos foder som sagt skulle mätta 10 gånger fler människor än köttet från den kon.

    Om antibiotikan så har jag vid flera tillfällen hört talas om bönder som pumpar djuren fulla av antibiotika för att de ska slippa att den kostnad som uppstår när ett djur bli sjukt. Resultatet blir ju att resistans uppstår vilket försvårar situationen och ökar risken för smittospridning. Jag håller med om att även människor förbrukar mycket mediciner. Men det är samma för detta exempel som jag nämnde för det andra, att saker inte utesluter varandra. Jag jobbar så brett jag kan och orkar, och det är vad jag önskar att andra också gör. Jag har inte ätit p-piller på många år. Men det händer att jag tar en huvudvärkstablett – om jag har migrän.

    Jag hade egenltigen velat hålla det här lite kortare men det gick tyvärr inte 😉

  • Reply Gårdsmor 23 augusti, 2011 at 16:22

    MI: ÅHH! Ursäkta mig.. Men nu är jag lite less…. Jag skrev ett (låångt) inlägg som en fortsättning på våran (för mig) vettiga och givande disskusion. Men så kom katten…… Och allt försvann när hon komm åt nån jäkla knapp… Men jag tar upp några punkter, de jag tycker är viktigast.

    1. Jag är inte intresserad av att få alla veganer/vegetarianer att äta kött igen. Men kanske få färre att dra alla bönder över en kam (som många jag mött tyvärr gör)

    2. Jag ser det inte som att jag äger mina djur så som jag äger min bil. Det är stor skillnad. Jag är skyldiga mina djur tusen gånger mer än vad jag någonsin kommer ha rätt att kräva av dem. Om jag nu har rätt att kräva nått alls. (Jo, hunden kan få vara tyst när det går folk på vägen.)

    3. Jag tycker det är givande och nyttigt att disskutera med veganer och vegetarianer som kan hålla trevlig ton och komma med riktiga argument! (inte bara att det är synd om djuren, det är mer synd om människan). Det är tyvärr enbart konsumenterna som kan ändra djurindustrin genom sitt val av produkter. Ingen bonde kommer ändra en för dom en fungerande djurhållning ifall ingen är beredd att betala vad det kostar. Och det kostar att ha en (vad som för mig är) en optimal djurhållning.

    4.Kor får inte en arm inkörd i fittan, utan i ändtarmen för att seminören ska känna så hen inte gör illa kon med pipetten. Tidelag är när en människa för sitt sexuellta intresses skull utför, tja alla sorters handling mot ett djur. Allt ifrån smekningar, till samlag eller ännu värre skadar.

    5. På ena sidan ser jag mig skyldig att se till att djuret får somna in. Och det är när djuret är sjukt/skadat. Av olycka eller ålderdom, då är det för mig plågeri att tvinga djuret forstätta leva, eller få en plågsam död. Man ser när livsgnistan lämnat djuret. (Och där tycker jag det är lika med människor. De som är väldigt sjuka eller gamla och inte vill leva längre, de ska få välja att gå vidare. Det skulle i alla fall för mig vara lättare att hantera den sorgen än att tvinga någon fortsätta leva, fortsätta med diverse behandling och operationer.) Och på den andra sidan då. Om jag inte skulle slakta en del av mina djur (oftast handjur) så skulle jag behöva sälja dem. Hur vet jag att de har det minst lika bra där de hamnar? Eller hemska tanke behöva sälja dem till ett slakteri? Nej, då får de hellre avsluta sina liv hemma på gården och komma till nytta som döda. Det är en del av livet på gården. Jag säger inte att det är lätt, men det är lättare. Och att vara utan djur är inget alternativ för mig så länge som jag anser att de lever ett värdigt liv (och får avsluta det värdigt, ty djuret lever ända till det är dött)

    6. Jag har svårt att se hur någonting kan stå utanför ett ekosystem? Men de är heller inte med i ett av naturen till 100% skapat ekosystem, det är jag medveten om. Och detta gör att de är en del av den biologiska mångfalden. (men jag är för den sakens skull inte för monokultur i odlingen av foder)

    7. Faktum är att mycket av sojabönorna inte skulle godkännas som livsmedel. Men det borde vara så att de huvudsakligen odlades till livsmedel och de som inte är tillräkligt bra kvalitet på blev foder istället för tvärt om. Och då i det egna hemlandet. För det är tyvärr så att det ställs högre krav på livsmedel och djurfoder. Kanske inte av alla människor men av mydigheter :/

    8.Grödor till livsmedel behöver minst lika mycket vatten som grödor till foder. Och det är väl mer vanligt med bevattning till typ grönsaker än gräs? Jag vattnar då mina smultron men inte min vall. ironi Men fler bönder borde kunna använda eget vatten istället för kommunalt och vi borde använda fler mulltoaletter och spola med dusch, tvätt och diskvatten! Där har vi den stora boven. WC!

    9.Om antibiotikan har jag inget mer att säga om. Det är ett globalt problem. Vi ska vara glada att vi ha vårt hårda kontrollsystem i sverige. Men vi är inte det enda landet med antibiotika. Men där är det som tur är äntligen någonting på gång. Det jobbas för att påtala problemet för den övriga världen.

    Mer hormonfria alternativ till folket! Själv är jag ett stort fan av både kopparspiral och pessar! Fler unga tjejer borde få prova dessa istället för att få ett recept på ppiller efter att ha blivit vägda och fått blodtrycket kontrollerat!

    Det här kanske inte blev så kort i alla fall men kortare än det jag skrev innan. Hehe.

    Hoppas du finner mina svar givande och inte tycker jag är någon dum bonnläpp 🙂

  • Reply Marie Breskic 25 augusti, 2011 at 10:56

    Apropå LCHF som väl (inte så insatt) är en sorts GI-kost så finns det en GI-sajt med vegetarisk mat som till större delen är veganmat. Jag använde sajten när jag var gravid, superhungrig (man blir mätt av GI-mat) och inte fick gå upp i vikt för min läkare. http://www.oxelhagen.se/mat/index.html

  • Reply Emma 25 januari, 2012 at 22:48

    Jag tycker att det är väldigt synd att du som annars förespråkar djurens rättigheter och vegetarisk kost har en väldigt inskränkt syn på vegankost. Tycker att din blogg är fantastisk i övrigt och att det är himla grymt att ni som familj tar ställning för djuren genom att äta främst vegetariskt. 😀

    Men du ska veta att vegankost är verkligen inte så svårt. Det är faktiskt hundra gånger mer hälsosamt att dricka sojamjölk än komjölk. Det är komjölken som dina barn tar verklig skada av. Vi har växtätarkroppar. Sen så finns det ju hur många andra alternativ som helst, och inte bara soja.

    Att LCHF är svårt att köra som vegan har du nog helt rätt i. Däremot så tror jag att LCHF är en mycket farlig diet då våra kroppar inte är skapta för att förbränna animaliska fetter på det sättet, vilket lätt leder till hjärt- och kärlsjukdomar. Sen så är vegankost i sig nog för att uppnå en hälsosam vikt och livsstil. Jag har iaf aldrig träffat en tjock vegan. Då ska man dricka rejält med öl och käka enorma mängder chips om man ska lyckas med det 😉

  • Reply aNNA 17 november, 2012 at 19:29

    LD! Äter Ninja vegetarisk kost på förskolan? MVH

    Svar:
    japp!
    LADY DAHMER™ | postpatriarkal feministfitta
  • Leave a Reply