Vill man ha en demonstration mot trafficking så får man dra igång en
Hej världens bästa läsare!  
 
Bloggade ju om förtrycket mot svarta och antiblackness och white supremacy. Blir lite besviken på hur en del, som jag gissar är vita kvinnor, reagerar när jag och andra försöker lyfta den frågan. (det är ju inte bara ni alltså utan sett på flera ställen): "Hallå, vita kvinnor som säljs som slavar då??" "I min skola så är vita i minoritet och blir därför retade". "Jag blev kallad för hora av en svart kille!" "Var är demonstrationerna mot trafficking då??"
 
Låter det bekant?
 
SJÄLVKLART är det förjävligt med trafficking, med våld mot kvinnor, med utsattheten många tjejer känner och drabbas av i skolorna osv. Jag är helt med er och ja jag delar även liknande erfarenheter av icke-vita som kränkt mig och andra kvinnor. 
 
EN! Tänk om jag hade skrivit ett inlägg om kvinnoförtryck och en drös män drällt in för att berätta anekdoter om den där gången en kvinna kränkte dem eller argt påpeka att män också får skit ibland eller ifrågasätta varför jag inte skriver om män som far illa. Det hade ju aldrig fått passera.
 
Fan skärpning liksom! Man kapar inte synliggörandet av ett förtryck genom att prata om ett annat eller om annan slags utsatthet.
 
Och vill man ha en demo mot trafficking så får man väl för fan dra igång en? Gör det och så hojtar ni till för jag lovar att lyfta och stötta! Jag lovar! Men inte precis när jag pratar om förtrycket mot svarta. Kan vi inte hjälpas åt här? Vi är ju på samma sida. ❤️

(null)      (null)

Gabriella

Det många reagerar mot kan möjligtvis vara att feminismen måste innehålla mer än bara feminism, dvs. även bekämpa rasismen (som är otroligt viktigt men man måste ändå skilja på dessa två kamper).

Anonym

Männen är våra fiender. Det har du så smart påpekat. Svarta män är också män. Varför ska vi stödja dem?

Svar: Förtrycket mot svarta drabbar svarta kvinnor och svarta barn. Behöver jag förklara för dig varför vi ska bry oss om att människor mördas och förslavas pga sin hudfärg? Då har du nog inget här att göra alls.
ladydahmer.nu

Hanna

Förlåt men gick in under kommentarsfältet nu och blev helt förbluffad. Tonen härinne som brukar vara förstående, öppen för diskussion och samtal. Där? Jag blir chockad. Inte bara dessa ständiga anekdoter utan den massiva rasism som florerar, främst mot folk från Mellanöstern som tydligen är "värst" och mobbar andras barn. Herrejesus.

Även om man tittar globalt så är det mer regel än undantag att vithet och ljushyllthet premieras. Självklart finns det undantag. Men snälla, vad hände med perspektiven? Ja, säkert finns det länder och folkgrupper som ser ner på vita. Länder som har andra skönhetsideal och premierar andra utseenden. Men vilken makt har de som kollektiv? I världen? Vilka länder och vilka folk är det som sätter agendan globalt? Vilka respekteras, ses som civiliserade, skyddsvärda? Det är inte dessa folk.

Att vara vit skyddar givetvis en inte mot elakheter, mobbing, att hamna i enskilda grupperingar där vita ses ner på. Jag blev själv mobbad i skolan "trots" att jag är vit. Men skolan tog ju slut. Och som vuxen skulle det vara korkat av mig att förneka att jag tagits emot och accepterats i alla möjliga sammanhang, och att min hudfärg spelat in i det.

Usch. Jag blir så himla ledsen.

Hmm

Min reaktion som ledde till fler än min första stöttande kommentar är att jag är så urbota trött på mantrat att en vit inte kan bli förtryckt i egenskap av att vara vit.

Jag orkar bara inte se den självgodheten en gång till samt jag tycker den är direkt farlig som dogm.

Jag kommer dock inte demonstrera. Jag kommer som ofta lägga tiden jag har över på att utrota hedersförtryck. En annan sorts slaveri.

Ha en fin dag! 💚

Lisa

En vit tjej som blir våldtagen och kallad svennehora faller offer för misogyni och sexism. Inte rasism. Om vi som kvinnor inte vill se strukturella maktförhållanden och förtryck baserat på etnisk härkomst, hur i hela friden kan vi kräva det av män gällande kön? Man måste börja med sig själv och svälja sin stolthet, och inse att man kan vara del av både en förtryckande grupp och en förtryckt grupp.

Jd

Precis. Det är endast "kan inte bli utsatt i egenskap av..." snacket jag reagerar på.
Vem som helst kan bli utsatt för vad som helst. Nej, saker behöver inte vara strukturella för att räknas, eftersom den faktorn att något är ovanligt även kan vara en del av utsattheten.

Having that said är det givetvis ett strukturellt problem att svarta diskrimineras.

Lisa

Det känns som att folk pratar om olika saker här.

Man behöver absolut inte ha någon officiell maktposition eller tillhöra en grupp som har kollektiv makt i samhället för att vara en förtryckare, någons plågoande, den utlösande orsaken till någons självmord , den som skadar en människa psykiskt för resten av livet o.s.v

Att tillhöra en kollektivt underordnad grupp är inget som helst frikort för att förtrycka.

Och märkliga argument som " men skolan tog ju slut" skulle man ju lika gärna kunna använda för att förminska mobbning i homogena helvita klasser.


Däremot måste man ju nästan aktivt anstränga sig för att inte se att svarta är en förtryckt grupp som anses vara mindre värd hela jorden över, också i länder där majoritetsbefolkningen inte är vit. Här har vi en stor skillnad mot tex muslimer från Mellanöstern som främst är förtryckta i det vi kallar "västvärlden". (Däremot förtrycks muslimska minoriteter, som shiamuslimer grovt i muslimska länder).

Många människor som utsätts för rasism är själva glödande rasister mot svarta. Så är det både i Sverige, i övriga Europa och i resten av världen Det är inte alls en omöjlig ekvation. Människor kan mycket väl vara rasistiskt förtryckta i vissa kontexter och rasistiska förtryckare i andra kontexter.

Att svarta generellt anses mindre värda ju mörkare hud de har står heller inte i motsättning till att det finns personer som har t.e.x en svart och en vit förälder som upplever att det vore bättre att bara vara svart för då skulle de åtminstone tillhöra en grupp fullt ut. Att känna sig fullt ut accepterad av en grupp även om den gruppen är underordnad och saknar kollektiv makt är ett ganska vanligt mänskligt behov.


Lisa

Det känns som att folk pratar om olika saker här.

Man behöver absolut inte ha någon officiell maktposition eller tillhöra en grupp som har kollektiv makt i samhället för att vara en förtryckare, någons plågoande, den utlösande orsaken till någons självmord , den som skadar en människa psykiskt för resten av livet o.s.v

Att tillhöra en kollektivt underordnad grupp är inget som helst frikort för att förtrycka.

Och märkliga argument som " men skolan tog ju slut" skulle man ju lika gärna kunna använda för att förminska mobbning i homogena helvita klasser.


Däremot måste man ju nästan aktivt anstränga sig för att inte se att svarta är en förtryckt grupp som anses vara mindre värd hela jorden över, också i länder där majoritetsbefolkningen inte är vit. Här har vi en stor skillnad mot tex muslimer från Mellanöstern som främst är förtryckta i det vi kallar "västvärlden". (Däremot förtrycks muslimska minoriteter, som shiamuslimer grovt i muslimska länder).

Många människor som utsätts för rasism är själva glödande rasister mot svarta. Så är det både i Sverige, i övriga Europa och i resten av världen Det är inte alls en omöjlig ekvation. Människor kan mycket väl vara rasistiskt förtryckta i vissa kontexter och rasistiska förtryckare i andra kontexter.

Att svarta generellt anses mindre värda ju mörkare hud de har står heller inte i motsättning till att det finns personer som har t.e.x en svart och en vit förälder som upplever att det vore bättre att bara vara svart för då skulle de åtminstone tillhöra en grupp fullt ut. Att känna sig fullt ut accepterad av en grupp även om den gruppen är underordnad och saknar kollektiv makt är ett ganska vanligt mänskligt behov.


Lisa

Kan tillägga att det är ganska ironiskt att under ett inlägg som poängterar bland annat hur extremt globalt utberedd rasismen mot just svarta är och som länkar till demonstrationer mot slavhandeln i Libyen så gör folk som kommenterar en extremt förenklad binär antirasistisk analys reducerad till vita förtrycker icke vita.

Den inskränktheten är en del av problemet.

De svarta som lever i Libyen, där just det här slaveriet förekommer förtrycks inte för att de inte är vita, för det är inte majoritetsbefolkningen i Libyen heller.
De förtrycks för att de är svarta (och i en väldigt utlämnad situation).

Att bli förtryckt för att man är svart och att bli förtryckt för att man inte är vit är inte alltid samma sak och sammanfaller långt ifrån alltid.

Det finns många svarta i Sverige idag , kanske särskilt i de tre storstädernas fattigaste områden och förorter som förtrycks för att de är svarta, inte för att de är icke vita.

Att då komma dragandes med en binär analys där de bara grupperna vita och icke vita tycks existera osynliggör det de utsätts för.

Svar: Nä precis. Det är därför jag ber er googla anti blackness. Svarta förtrycka överallt och av alla som inte är svarta.
ladydahmer.nu

Sara

Problemet jag har med det här är hur man bakar ihop allting på ett sätt som inte stämmer eller representerar verkligheten. Alltså att man säger att slaveri i nutid är en fråga om ren rasism/antiblackness. Det är där problemet är för mig. Jag säger inte att "men tänk på traffikingoffer då!!!" men det jag vill ha sagt är att slaveri idag INTE kan förklaras enbart med antiblackness. Det låter på folk som om man genom att bli av med antiblackness skulle bli av med slaveri och detta är ju helt fel. Tror man det så är man på riktigt dum.

Och sen all faked outrage som jag nämnt tidigare, hur folk ba "fattar ni?!?!??", "slaveri 2017!!!", "jag tror inte mina ögon!!" och där avslöjar man ju också sig själv direkt! Man har hittills brytt sig så jävla lite att man inte ens VET att det finns över 40 miljoner slavar runt om i världen. Och sen ska man framställa det här som någon slags hjärtefråga? Nä.

Och innan du återigen "antar" att jag är vit så, nej. Jag kommer från områden där ISIS nyligen stod och sålde kvinnor på auktion. Vart var allt engagemang då? Hade kvinnorna behövt vara svarta för att någon skulle brytt sig? Eftersom folk verkar leva med verklighetsuppfattningen att om man inte är svart så är det inte ett lika stort problem att man förslavas.

Demonstrera för all del mot slaveri men jag tycker på allvar att det är fruktansvärt fult att bara reagera på svarta slavar och skita fullständigt i resten.

Superanonym

Hej LD! Det här har inte med inlägget att göra, men läs gärna om du orkar:

jag blev våldtagen av min (sju år äldre) tränare som sextonåring, men gjorde ingen anmälan pga rädsla för att ingen skulle tro på mig (som han uttryckte det när han var klar: "du kan lika gärna glömma det här, gumman, för ingen kommer att tro på dig"). Däremot kontaktade jag en styrelseledamot i föreningen och bad om att tränaren skulle uteslutas från alla träningar och tävlingar som jag deltog på. Ledamoten svarade att det inte kan ske om tränaren inte är dömd, men att han inte är förvånad över att våldtäkten ägt rum, eftersom min tränare ofta skryter om tjejer han knullat och har en allmänt dassig kvinnosyn. Nu är jag tjugotvå och metoo-upproret har fått mig att tänka på honom igen; jag förstår att en polisanmälan varken gör till eller från och vet att tränaren inte är dömd sedan tidigare (pga lexbase.se). Däremot tänker jag att om hans namn och den här infon skulle nå ut, så kan jag få reda på om han utsatt fler tjejer för samma sak och då skulle vi kunna anmäla ihop på något sätt? Eller åtminstone våga gå ut med det eftersom fler vittnen ger större trovärdighet (jag har inte sagt det till någon annan än föräldrar, styrelseledamoten samt pojkvän). Så jag funderar på om jag på något sätt skulle kunna gå ut med hans namn och berättelse anonymt? Kanske genom något forum? Förstår du min poäng (som självklart vidrör fler våldtäktsmän än just min tränare)? Har du några tankar om detta?

Jag orkar tyvärr inte ensam gå ut med infon på facebook eller liknande.

Tack för styrkan!!

Svar: Jag vet fasiken inte! Om du skriver en anonym efterlysning, där du skriver ort och årtal som tränaren varit verksam (och vart liksom) så kanske det kan nå ut? Fixa en anonym mail så kan jag vidarebefodra det på min fb.
ladydahmer.nu

Lisa

Sara: Men man måste ju kunna peka på ett problem utan att samtidigt nämna alla andra problem också.

Slaveriet i Libyen är något som nyligen uppmärksammats mycket i svensk media, därför är det väl inte så konstigt att skriva ett inlägg om just det, i synnerhet inte som man länkar till aktuella demonstrationer.

När det gäller just det här slaveriet är rasismen mot svarta en viktig komponent, men väldigt få är väl så naiva att de tror att det är så när det gäller allt nutida slaveri?

Jag har också som jag skrev ovan problem med den förenklade binära analysen av rasism som verkligen inte bara finns i kommentarerna under inläggen om rasism mot svarta här på bloggen utan lite överallt hos svenska antirasister.

Kunskapen om den rasism som kurder utsätts för i sina ursprungsländer är tex ganska låg i Sverige, trots att kurder kanske efter finländare är den största etniska invandrargruppen med permanent uppehållstillstånd i Sverige idag.
Rasismen mot kurder är extremt långvarig och blodig men handlar ju främst om helt andra saker än om grad av vithet eller inte vithet och det kanske är därför så få antirasistiska ursprungssvenskar ifrågasatte de högt uppsatta miljöpartisterna gullande med antikurdiska högerkrafter i Turkiet?

När det gäller yazidier, som ju var de IS främst sålde som slavar är kunskapen hos svenskar ännu lägre.

Men allt detta motsätter ju inte att man kan uppmärksamma den globala rasism mot svarta som finns över hela jorden.

Ida

Till de som inte fattar vad rasism är, kolla på dokumentärerna Hidden Colors 1,2 och 3.
Icke-vita kvinnor behöver både en antirasisstisk kamp och en feministisk kamp. De blir straffade av två anledningar. Jag är vit kvinna så blir bara straffad för en.
Om en svart man kallar en kvinna oavsett hudfärg för hora så är det kvinnoförtryck och inget annat. Läs på om rasism om du är vit för du har ingen aning om vad det är annars!

Hanna

Min kommentar om att "skolan tog slut" handlar om att poängtera att i en viss kontext så var jag visserligen utsatt, och min hudfärg kan ha spelat in i det. Men i ett större sammanhang så var jag inte det.
Det handlar inte om att relativisera utan att kunna se att man hela tiden befinner sig i olika kontexter, olika nivåer, där graden av utsatthet varierar. Och jag menar att ju större kontexter vi pratar om, desto tydligare blir bilden att vita är privilegierade över andra.

Vita kan absolut möta hat, precis som tex män möter hat från kvinnor. Ibland riktar sig hatet mot vita från män och mot kvinnor, vilket komplicerar maktstrukturen och gör det svårt att urskilja orsakerna.
Här kan jag återigen ta min egen historia som exempel. När jag gick i skolan kände jag starkt att jag blev utsatt eftersom folk omkring mig inte kunde acceptera en tjej som tog plats och sa vad hon tyckte. Men efter många år kan jag se tillbaka och se att jag även var vit, tillhörde en relativ övre klass, och att en del av mitt beteende också fick effekten att dessa privilegier demonstrerades fruktansvärt tydligt. Att jag tex hela tiden visade upp min bildning, mina framtidsutsikter, för folk som inte hade tillgång till detta. Jag menar inte med detta att jag förtjänade att tryckas ner, bara att jag idag kan se fler aspekter av vad som pågick.
På en micronivå var jag underordnad, på en macronivå är det jag som blivit en vinnare med utbildning och jobb. Mina mobbare? Större delen gick inte gymnasiet och flera hamnade tyvärr i fängelse. Skolan tog slut, samhället fångade upp mig. Inte dem. Strukturerna var helt enkelt starkare än det som pågick i klassrummet.

Lisa

Hanna: Tack för din förklaring. Vet att det finns fler som heter Lisa här men om du undrar så är inte jag en dem som förnekar att vita är överordnade, har påstått att jag utsatts för rasism av icke vita för att jag är vit eller liknande.

Däremot har jag kritiserat den förenklade binära rasistiska analysen "Rasism handlar alltid om att vita förtrycker icke vita", som om det bara fanns två grupper här. Den analysen inte bara osynliggör det nutida slaveriet i Gambia , den osynliggör också det rasistiska förtrycket av tex kurder och mot vita judar och romer. Den bortser också helt från att i europeisk kontext har arisk och germansk historiskt sett varit minst lika viktiga begrepp som vit.

Sedan har jag ingenting emot sociologiska analyser på macronivå men jag kompletterar dem gärna med fler perspektiv. Det var ju jättefint att samhället fångade upp dig, Hanna, men det är ingen naturlag att vita övre medelklassbarn alltid "klarar sig ändå" i Sverige eller att de alla fångas upp av samhället. Jag har i jobbet träffat alltför många av dem som traumatiserades av tex grov systematisk mobbning under en lång period och som samhället inte fångade upp trots att det statistiskt sett borde ha gått bra för dem för att jag skulle vilja kalla det undantag på individnivå. Kan ju nu tillägga att jag pratar om grov systematisk mobbning oavsett hudfärg och etnicitet på förövarna här.

Trauman under barndom och tonår kan helt enkelt sätta djupa spår resten av livet helt oavsett hur samhällets strukturer ser ut, och det var därför jag reagerade så starkt på meningen "men skolan tog ju slut".

Ida nr2

Lisa: tack för dina inlägg. Håller med till 100% i det du skriver

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress
Powered by Jasper Roberts - Blog